Näin uskomattomia sakkokuormia Suomen teillä liikkuu – katso kuvat

Poliisi on törmännyt tien päällä mitä ihmeellisimpiin virityksiin ihmisten tavoissa kuljettaa tavaroita.

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikölle ylikonstaapeli Jussi Pohjoselle ongelma on tuttu.

– Ihmiset perustelevat puutteellisesti sidottuja kuormia lyhyellä ajomatkalla tai yksinkertaisesti laiskuudella. Suurimmat virheet ovat, että kuormaa ei ole sidottu tai se on tehty puutteellisesti ja kuljetetaan ylisuuria kuormia kuljetuskalustoon nähden.

Pohjosen mukaan kuorma pitää varmistaa niin, että se ei saa laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi, vaikuttaa ajoneuvon hallintaan tai kuljettamiseen. Kuorma ei saa myöskään tulla laitojen yli ellei sitä tietyin ehdoin merkitä.

– Yli metrin pituinen takaylitys pitää aina merkitä ja takaylitystä saa olla enintään kaksi metriä.

– Toisinaan pitkää tavaraa kuljetettaessa kuormasta on tullut niin takapainoinen, että se pyrkii nostamaan jopa vetoauton taka-akselia ilmaan. Tämä on äärimmäisen vaarallista. Kun auto takapyörät eivät kosketa tietä, lähtee peräkärry massallaan ohjaamaan autoa, joten tilanne ei ole enää kuljettajan hallinnassa.

Tarkista myös peräkärryn kunto

Pohjonen muistuttaa, että kärryjen kuomut ja pressut ovat säänsuojia, eivätkä kuorman sitomisvälineitä.

– Usein näkee, että kuorman suojaksi on laitettu pressu ja sen alle jotain painavaa tavaraa, joka ensimmäisestä heitosta lähtee liikkeelle ja menee pressusta läpi. Kuormaliina on paras väline tavaroiden kiinnittämiseen, mutta senkin kireys kannattaa tarkistaa pidemmillä matkoilla.

Aivan ensimmäiseksi ennen liikenteeseen lähtöä on tarkistettava peräkärryn kunto.

– Valot toimivat, renkaissa on ilmaa eikä niissä ole halkeamia tai murtumia. Myös kärryn pohjalevy pitää tarkistaa.

Yleensä poliisi muistaa puutteellisesta kuormauksesta autoilijaa sakolla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat