Näin Suomi hyötyisi Venäjän WTO-jäsenyydestä

EU ojensi Venäjälle tänään auttavan kätensä, jotta maa saataisiin mukaan Maailman kauppajärjestöön WTO:hon. Osapuolet allekirjoittivat yhteisymmärrystä koskevan sopimuksen EU:n ja Venäjän huippukokouksessa Brysselissä.

Sopimusta edeltäneissä neuvotteluissa yhtenä keskeisenä kysymyksenä olivat Suomen metsäteollisuutta pahasti kouraisseet venäläisen puun vientitullit. Diplomaattilähteiden mukaan puutullit putoavat Venäjän WTO-jäsenyyden myötä 60-75 prosenttia puulajista riippuen.

Toinen kiistakysymys neuvotteluissa olivat Baltian maita koskettaneet rautatierahdin kauttakulkumaksut, joiden katsottiin syrjivän balttisatamia.

Venäjää huippukokouksessa edustanut presidentti Dmitri Medvedev sanoi olevansa erittäin tyytyväinen sopimukseen.

- Tämä on todellakin virstanpylväs, sillä nyt on täysin mahdollista, että Venäjä voi tulla WTO:n jäseneksi jo ensi vuonna, EU-komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso puolestaan hehkutti.

Finnairille säästöjä

WTO-jäsenyyden myötä myös Venäjän perimien Siperian ylilentomaksujen on määrä poistua, mikä tietäisi Finnairille noin 35 miljoonan euron vuotuisia säästöjä.

Kaikkiaan Venäjän on laskettu perineen länsiyhtiöiltä ylilentomaksuja reilut 300 miljoonaa euroa vuodessa.

Ylilentomaksujen poistamisesta sovittiin alun perin jo vuonna 2006, mutta Venäjä on asettanut WTO-jäsenyyden poistamisen ehdoksi.

Venäjä on suurin WTO:n ulkopuolella olevista yksittäisistä kansantalouksista. EU:n tuki ei yksin auta siivittämään Venäjää kauppajärjestön jäseneksi, sillä myös muiden jäsenmaiden täytyy antaa hyväksyntänsä.

Yhdysvallat ilmoitti tukevansa Venäjän jäsenyyttä aiemmin tänä syksynä. Kompastuskiveksi voi kuitenkin muodostua kauppajärjestöön kuuluva Georgia, jonka kanssa Venäjällä on aluekiistoja vuonna 2008 käydyn sodan jäljiltä.

Venäjän tie jäseneksi ei ole muutenkaan aivan mutkaton, sillä Genevessä edessä olevissa monenkeskisissä WTO-neuvotteluissa on vielä lukuisia auki olevia kysymyksiä maataloudesta patentteihin. Erityisesti länsimaisten autofirmojen investointimahdollisuuksien arvellaan nousevan kiistakapulaksi jäsenyysneuvotteluissa.

(MTV3 - STT)

Katso Helena Petäistön juttu Brysselistä

Lue myös:

    Uusimmat