Näin säästyisi 125 miljoonaa hedelmäpussia

Pieniltäkin tuntuvilla valinnoilla on merkitystä. Siitä hyvän esimerkin tarjoaa hedelmäpussin valinta kaupassa. Suomessa säästyisi nimittäin 125 miljoonaa muovista hedelmäpussia vuosittain, jos 25 prosenttia kuluttajista siirtyisi käyttämään kestohedelmäpussia.

Kaupoissa ollaan myös asian suhteen hereillä - ja suuri kiitos siitä kuuluu kuluttajille. Esimerkiksi Valintataloihin ja Euromarketteihin kestohedelmäpussi on rantautunut nimenomaan asiakkaiden aloitteesta.

- Asiakaspuolelta tulee paljon pyyntöä siitä, että kestokassivalikoiman pitäisi olla laajempi. Varsinkin tämä yksittäinen muovinen hedelmäpussi koetaan varsinaiseksi kertakäyttökulttuurin symboliksi, kun se monesti kannetaan kotiin ja heitetään saman tien pois, Suomen Lähikaupan ympäristöasiantuntija Hanna Kivimäki kertoo Huomenta Suomen haastattelussa.

Ekologisuus tuntuukin olevan suomalaisille varsin tärkeää. Eurooppalaisista suomalaiset kuluttavat kolmanneksi eniten rahaa esimerkiksi Reilun kaupan tuotteisiin.

- Suomalaiset ovat erittäin kiinnostuneita tuotteen alkuperästä, kierrätettävyydestä, tuotanto-olosuhteista ja siitä mitä materiaaleja tuotteisiin käytetään, Reilun kaupan markkinointipäällikkö Riikka Karppinen toteaa.

Suomessa ekologiset valinnat on myös tehty helpoiksi, sillä täällä ei tarvitse mennä erikoiskauppaan tehdäkseen ekologisia ostoksia vaan tuotteita löytyy lähes poikkeuksetta jokaisen lähikaupan hyllyltä.

- Ja lähikauppa itsessään on jo ekoteko, koska sillä saadaan asiakasliikenteen päästöjä vähennettyä, Hanna Kivimäki muistuttaa.

Kestohedelmäpussi on kuluttajan ekoteko - Katso haastattelu (Huomenta Suomi 10.5.2010)

Lue myös:

    Uusimmat