Mainos

Näin opit hillitsemään sokerihimoa ja syöntihaluja

Kun ruokaa on saatavilla rajattomasti, syömistä säätelevät nälän sijasta mielihalut ja tunteet. Tämä on syynä moniin ongelmiimme ruokavalion ja painonhallinnan kanssa.

Mielihalujen hallinta vaatii itsekuria, sillä mainokset ja ilmassa leijuvat tuoksut houkuttelevat meitä kaikkialla. Nämä ympäristöstä tulevat ärsykkeet saavat meidät tekemään tunneperäisiä päätöksiä ruokailun suhteen.

– Mielihalujen hallitsemisessa auttaa säännöllinen ateriarytmi ja monipuolinen, omaa energiatarvetta vastaava ravinto. Säännöllinen syöminen hillitsee myös makeanhimoamme. Mielihaluja voi hallita myös tunnustelemalla, onko oikeasti nälkä vai onko kyse vain himosta. Jos mielihaluun vastaa aina syömällä, se voimistuu. Jos jaksaa odottaa noin parikymmentä minuuttia, mielihalu katoaa tai ainakin heikkenee jos kyse ei ole oikeasti nälästä, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen Ravitsemusaakkosista.

MTV3/Helmi

Kuva: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.