Näin opetetaan matematiikkaa Singaporessa ja Japanissa

– Salaisuus on oppimiskokemuksen korkeassa laadussa, summaa yhdysvaltalainen Bill Jackson.

Opettajat tietävät mitä opettavat ja osaavat esitellä sen oppilaita kiinnostavalla tavalla.

Tänään julkaistuissa Pisa-tutkimuksen tuloksissa, matematiikan osaamisessa kärjessä on peräti seitsemän Aasian maata tai aluetta. Kärkiviisikon muodostavat Shanghai, Singapore, Hongkong, Taiwan ja Korea.

Jackson on opettanut matematiikkaa 27 vuotta ja on erikoistunut Singaporen ja Japanin matematiikan opetukseen. Hänen mukaansa tunnit ovat eloisia, mukaansatempaavia ja keskittyvät ongelmanratkaisuun.

Lisäksi tunneilla keskitytään ongelmien analysointiin ja erilaisiin ratkaisumalleihin sekä mahdollisiin virhelähteisiin.

Jackson korostaa, että opettajankoulutuksessa keskitytään pedagogiikan ja sisällön yhdistämiseen ja opetussisällön mahdollisimman hyvään haltuunottoon. Opettajat velvoitetaan lisäksi vertaistukeen ja kritiikkiin. Oppilaita seurataan luokkien yli, eli opettaja näkee miten oppilaiden tiedot ja taidot kehittyvät ja mihin pitää kiinnittää huomiota.

Jackson kiinnittää myös huomiota aasialaisiin oppimateriaaleihin ja toteaa että aasialainen matematiikan opetus on ongelmakeskeistä eikä kaavamaista. Tämä heijastuu oppikirjojen näennäisenä suppeutena mutta tarkemmin katsoen huolella valittuun sisältöön.

Aasiassa kurinalaisuus, kunnioitus ja kilpailu ovat myös tärkeitä tekijöitä mutta Jacksonin mielestä ne johtavat taidollisen osaamisen kasvuun eikä niinkään esimerkiksi kilpailuvoittoihin, kuten Yhdysvalloissa on tapana.

Jackson esitti näkemyksensä lokakuun alussa The Daily Riff-sivustolla, joka on erikoistunut koulukysymyksiin amerikkalaisesta näkökulmasta.

Lue myös:

    Uusimmat