Näin kurjasti kävi, kun ulkomaanmatkat peruuntuivat: Terhi on odottanut rahojaan vuoden – "Ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään"

Korona-ajan kurittamat matkatoimistot ovat maksaneet viiveellä rahapalautuksia asiakkailleen peruuntuneista matkoista. Lentojen osalta voi käydä niin, ettei rahojaan saa koskaan takaisin, minkä ovat konkurssiin ajautuneen Matkavekan asiakkaat saaneet todistaa.

Osa matkatoimistojen asiakkaista on joutunut odottamaan jo yli vuoden rahojaan peruuntuneista matkoista. Asiakkailla on yhä saatavia ainakin Detur-matkatoimistolta sekä konkurssiin ajautuneelta Matkavekalta. Esimerkiksi perhekohtaisesti menetykset ovat voineet olla jopa tuhansia euroja.

Nummelalainen Terhi Tamminen odottaa yhä palautusta Detur-matkatoimistolta viime keväänä peruuntuneesta Kyproksen-lomasta. Kaverin kanssa suunnitellusta matkasta ehdittiin jo maksaa matkatoimistolle noin 1 000 euroa.

– Eipä ole vielä tähän päivään mennessä rahoja näkynyt. Yhteydenotot Deturilta eivät ole toimineet: sieltä ei ole ilmoitettu meille yhtään mitään, vaan on pitänyt itse olla koko ajan yhteydessä sinne. Vastaukset ovat olleet pitkälti automaattiviestejä, harmittelee Tamminen.

Samaan aikaan kun osa Deturin asiakkaista odottaa palautuksia, matkatoimisto ottaa verkkosivuillaan uusia matkavarauksia.

Detur pyrkii palauttamaan rahat heinäkuuhun mennessä

MTV Uutiset tavoitti Detur-matkatoimiston edustajan, jonka mukaan viimeiset palautukset saadaan maksetuksi asiakkaille heinäkuuhun mennessä. 

– Jaamme tämän valitettavan tilanteen kaikkien matkailualalla toimivien yritysten kanssa, vastaa yrityksen lehdistövastaava Tim Åström sähköpostilla englanniksi.

Yhtiöstä ei kerrota, kuinka paljon palautuksia odottavia suomalaisasiakkaita on. 

Matkavekalta pelkkiä lentoja varanneet jäävät korvauksitta

Konkurssiin ajautuneen Matkavekan osalta MTV Uutiset ei saanut mitään tietoja, sillä vakuusrahastosta vastaava tanskalaisyritys ei vastannut esitettyihin kysymyksiin.  

Entiseltä Matkavekalta on saatavia muun muassa 2 000 palokuntalaisella, jotka ehtivät varata yhteisen Tukholman-risteilyn. Maailman suurimmaksi palokuntaristeilyn olisi pitänyt olla tämän vuoden tammikuussa. Hytista maksettu hinta on ollut 29–338 euroa, käy ilmi Länsi-Suomen pelastusalan liiton toimittamista tiedoista.

Matkavekan asiakkailla on ollut vaikeuksia hoitaa asioitaan, sillä matkatoimiston verkkosivut poistuivat äkisti. Ikävä yllätys on ollut, että yksittäisiä matkapalveluita, kuten pelkkiä lentoja ei korvata vakuudesta. Vakuus kataa ainoastaan matkapalveluyhdistelmät, kuten matkapaketit. 

Matkavekan asiakkailta on edellytetty, että he hoitavat asioitaan Tanskaan sähköpostilla englanniksi.

Jos matkatoimisto tarjoaa lahjakorttia?

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan, että korona-ajan vuoksi kaikilla matkatoimistoilla on ollut peruuntuneiden matkojan rahapalautuksissa viiveitä.

– Arviomme mukaan valtaosa asiakkaista on kuitenkin saanut rahansa takaisin, vaikka palautuksissa on ollut viiveitä, sanoo erityisasiantuntija Annina Huolman

Matkatoimisto saattaa tarjota rahapalautuksen sijaan lahjakorttia, mikä on sallittua. Esimerkiksi Detur on näin tehnyt. Jos lahjakortin haluaa vastaanottaa, kannattaa tutustua tarkoin sen ehtoihin.

– Komissio on antanut viime keväänä suosituksen, jonka vähimmäisvaatimuksen mukaan koronan vuoksi perutusta matkasta tarjotun lahjakortin olisi muun muassa oltava myöhemmin vaihdettavissa rahaksi. Kuluttajan ei ole pakko hyväksyä lahjakorttia, neuvoo Huolman.

Matkojen varauksissa on suositeltavaa käyttää luottokorttia. Jos tulee peruutus, luottokorttiyhtiöltä voi vaatia palautusta. Kyseessä on luotonantajan ja palveluntarjoajan lakisääteinen yhteisvastuu.

Katso rahojaan yhä odottavan Terhi Tammisen tarina videolta!

Lue myös:

    Uusimmat