Näin ehdotus bensaluvista vaikuttaisi käytännössä – suora vaikutus bensapumpulla: "Jos kaupasta on porkkana loppumassa, niin kauppias nostaa porkkanan hintaa"

Näin ehdotus bensaluvista vaikuttaisi käytännössä:"Jos kaupasta on porkkana loppumassa, niin kauppias nostaa porkkanan hintaa" 6:57
Hallitukselle radikaalia lupajärjestelmää ehdottaneen työryhmän jäsen Oskari Nokso-Koivisto Aalto-yliopistosta kertoi Huomenta Suomessa sen käytännön vaikutuksista.

Ryhmä taloustieteilijöitä teki eilen hallituksen liikennepäästötavoitteen saavuttamiseksi kiistanalaisen ehdotuksen, joka rajoittaisi polttoaineen myyntiä lupajärjestelmällä. Tätä se tarkoittaisi käytännössä.

Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että vuoteen 2030 mennessä Suomen liikennepäästöt puolittuvat. Ehdotuksen hallitukselle tehneen ryhmän jäsen Oskari Nokso-Koivisto Aalto-yliopistosta kertoi aamun Huomenta Suomessa sen käytännön vaikutuksista.

Yksinkertaistettuna myyntilupajärjestelmä tarkoittaisi sitä, että valtio myisi bensiininmyyjille lupia, jotka loppuisivat kesken rajoittaen näin bensiinin kulutusta.

– Valtio omistaisi myyntilupia, ja jokaisella luvassa saisi myydä litran bensaa tai dieseliä, sanoo Aalto-yliopiston projektipäällikkö Oskari Nokso-Koivisto.

– Sitten valtio huutokauppaisi näitä lupia jakelijoille eli huoltoasemayrityksille esimerkiksi kerran kuussa. Jokaista litraa varten pitäisi lupa ostaa. Näiden lupien määrä vähentyisi puoleen 2030 mennessä, mikä varmistaisi tavoitteeseen pääsyn.

Raha kiertäisi valtion kassan kautta

Jos polttoaineen kulutus vähenee Suomessa muilla keinoin, järjestelmästä tulisi tarpeeton, muistuttaa Nokso-Koivisto.

–Tässä kannattaa muistaa, että jos tavoitteeseen päästään muuten, ja polttoaineen kulutus vähenee, sitten lupien hinta on nolla.

Siihen asti luvan hinta siirtyisi suoraan bensiinin hintaan.

– Kun bensan hinta tällä tavalla nousee, niin siitä kerätään rahaa valtion kassaan. Tässä on erittäin tärkeää ajatella tulonjakovaikutuksia. Mikä tahansa muutos sääntelyyn tarkoittaa, että joku voittaa ja joku häviää.

– Kun rahaa kerätään, niin sitä kerättyä rahaa voidaan hyödyntää niin, ettei kukaan joudu kohtuuttomaan asemaan.

Ryhmän tarkoituksena on esittää, kuinka hallituksen asettamaan tavoitteeseen päästäisiin. Itse keino ei tule hallitukselta, ja poliittinen keskustelu ehdotuksesta on vasta edessä.

– Tavoitteena on löytää sellainen systeemi, jossa kokonaisuutena hävittäisiin mahdollisimman vähän. 

Kun määrä vähenee, hinta nousee

Ehdotuksen seurauksena Suomeen tulisi tilanne, jossa polttoainetta olisi kaupan vain rajattu määrä. Kun lupien määrä, eli polttoaineen määrä, olisi loppumassa, niin hinta nousisi.

– Jos ajatellaan, että Suomessa on X-määrä porkkanaa, ja jos kaupasta on porkkana loppumassa, niin kauppias nostaa porkkanan hintaa. Silloin Arttu, Oskari tai Heli ei osta niin paljon porkkanaa, havainnollistaa Nokso-Koivisto.

– Ajatus on se, että päästöluvan hinta määräytyy markkinoilla. Niitä on koko ajan tarjolla, meillä on markkinapaikka, jossa niitä voi koko ajan ostaa ja myydä. Jos jakelija huomaa, että luvat alkavat vähetä, se on valmis maksamaan niistä enemmän, koska se saa niistä kuluttajalta enemmän rahaa.

Miksi ei bensaveroa nosteta?

Entä minkä takia tämä järjestelmä olisi parempi kuin bensaveron nostaminen?

–Bensaverossa on se ongelma, että sen tason määrittely on kauhean vaikeaa. Meillä on selvä tavoite, selvä sitoumus, johon pitää päästä. Se on enemmän tai vähemmän arvausta, mikä olisi bensaveron oikea taso, jolla tähän tavoitteeseen päästäisiin.

–Verrattuna bensaveroon tässä taso määrittää automaattisesti niin, että se ei ole yhtään liian kallis tai halpa, jotta tähän tavoitteeseen päästään.


Lue myös:

    Uusimmat