Mainos

Näillä vinkeillä pidät tärkeimmän elimesi kunnossa

Sydän pysyy paremmassa kunnossa, jos noudatat kardiologian erikoislääkärin, Suomen Sydänliitossa työskentelevän ylilääkäri Mikko Syvänteen alla olevia ohjeita.

– Älä tupakoi. "Ensimmäisestä tupakkalaista 1977 lähtien ympäristö on muuttunut hankalaksi tupakoijille. Tupakointi ei ole vain huono tapa, vaan nikotiiniriippuvuus on tautiluokituksessa sairaus. Tupakointia hankaloittavat määräykset taitavat silti purra."

– Liiku. "Suositus on vähintään puoli tuntia reipasvauhtista liikuntaa noin viitenä päivänä viikossa. Jos on sykettä kunnolla nostava liikuntaharrastus, pari tuntia viikossa riittää. Tee kävelemisestä luonteva osa päivää."

– Syö säännöllisesti. "Edullisilla työpaikkalounailla terveellinen valinta on helppo tehdä. Sydänmerkki auttaa kaupassa ja monissa lounasravintoloissa."

– Vältä stressiä. "Nykytyö on kiireistä. Yhteiskuntapoliittisesti terveyden edistäminen asuu kaikkialla poliittisissa päätöksissä vaikkapa terveyspolitiikasta kaavoitukseen."

– Nuku kunnolla. "Liian vähäinen yöuni lisää alttiutta lihomiseen."

(MTV3–STT)

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja