Naapurin toiminta vaikuttaa autojen ostopäätöksiin

Tutkimustulokset viittaavat siihen, että naapurit keskustelevat auton ostoon liittyvistä asioista auttaen samalla toisiaan tekemään hyviä kulutuspäätöksiä.

Auton ostamisella on merkittävä ja nopea vaikutus lähinaapurien autohankintoihin. Vaikutus rajoittuu lähinnä kymmeneen lähimpään naapuriin ja suurin osa siitä ilmenee kymmenen päivän aikana auton ostosta, selviää Helsingin kauppakorkeakoulussa tehdystä tuoreesta tutkimuksesta. Tutkimustulokset eivät kuitenkaan tue sitä käsitystä, että sosiaalisella kilpailulla olisi huomattava vaikutus autojen hankintapäätöksiin. Sen sijaan tulokset viittaavat siihen, että naapurit keskustelevat auton ostoon liittyvistä asioista ja auttavat toisiaan tekemään hyviä kulutuspäätöksiä.

Sosioekonomisten ja naapuristokohtaisten tekijöiden huomioon ottamisen jälkeen auton ostaminen nostaa 12 prosentilla kymmenen lähinaapurin todennäköisyyttä hankkia auto kymmenen päivän kuluessa siitä, kun ensimmäinen naapuri sen osti.

Lähinaapureiden vaikutus on voimakkaampi käytetyissä autoissa kuin uusissa, maaseudulla voimakkaampi kuin kaupungeissa ja alemmissa tuloluokissa voimakkaampi kuin ylemmissä tuloluokissa. Lisäksi lähinaapureiden vaikutus on voimakkain samaan tuloluokkaan kuuluvien keskuudessa.

(MTV3-STT)

(Seitsemän uutiset 13.01.2004).

Lue myös:

    Uusimmat