Myräkkä pani liikennekeskuksen puhelimet kuumiksi

Puhelujen aiheet liikkuivat rekkojen lisäksi aurauksessa ja liukkauden torjunnassa, kehnoissa keleissä ja ylipäätään tilannetiedustelussa.

Alkuviikon lumimyräkkä pani Tiehallinnon liikennekeskuksen puhelinlinjat kuumiksi. Yhden vuorokauden aikana tuli yhteensä yli 1800 puhelua keskuksen neljään toimipisteeseen, jotka sijaitsevat Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa.

- Ylivoimaisesti eniten tuli soittoja siitä, että raskas ajoneuvo oli jäänyt kiinni: rekkoja jäi liittymiin, ramppeihin tai mäkiin sen jälkeen kun ne olivat hidastaneet vauhtiaan muun liikenteen seassa, sanoo Tampereen liikennekeskuksen päällikkö Marketta Udelius.

- Lähemmäs 50 rekkaa saattoi olla myräkän takia jumissa eri puolella Suomea, hän arvioi.

Soittorumba alkoi kiihtyä tiistaina puolilta päivin ja jatkui kiivaana eiliseen puoleen päivään saakka. Puhelujen aiheet liikkuivat rekkojen lisäksi aurauksessa ja liukkauden torjunnassa, kehnoissa keleissä ja ylipäätään tilannetiedustelussa.

Liikennekeskuksen viranomaislinjaan soittavat poliisit, Tienkäyttäjän linjaan 0200-2100 tavalliset tienkäyttäjät ja urakoitsijoiden linjaan urakoitsijat. Lisäksi keskuksella on yleispuhelin.

Tietoa liikenteestä löytyy nettisivulta sekä tekstitelevisiosta. Liikennekeskus jakaa ajantasaista tietoa tienkäyttäjille myös radioiden ja televisioiden kautta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat