Muutokset tullijärjestelyissä herättävät vastarintaa

Aikeet tiukentaa EU:n tullausjärjestelyä herättävät arvostelua. Suomi ja useimmat muut jäsenmaat eivät hyväksy komission ehdotusta, jonka mukaan yksinkertaistettuja passitusjärjestelmiä saisi käyttää vain erityisluvalla, eikä kuten nyt, kahdenvälisesti sopien.

Suomi haluaa tältä osin säilyttää nykyjärjestelmän, koska muuten pelätään koituvan hankaluuksia muun muassa itärajan yli tuleville puunkuljetuksille, jotka viedään metsäteitä pitkin suoraan puunjalostuslaitoksiin Suomen puolelle. Hankaluuksia voisi syntyä myös Suomen ja Venäjän välisessä rautatieliikenteessä. Kolmas ongelma on Suomen ja Ahvenanmaan välinen veroraja, jolla käytetään yksinkertaistettua menettelyä.

Tullipetokset kiinni

Komission ehdotuksen taustalla on pyrkimys karsia tulli- ja vientitukipetoksia. EU:n vapailla sisämarkkinoilla on mahdollista kuljettaa tavaraa ilman, että siitä on maksettu tulleja tai muita veroja. Periaatteessa nämä tulevat maksettavaksi vasta määränpäässä. Takeeksi siitä, että maksut hoidetaan kuljettajayrityksiltä vaaditaan passitusvakuus, mutta perintä on osoittautunut kovin hankalaksi.

Valvonta perustuu passitusjärjestelmiin, joita on useita rinnakkaisia. Sisämarkkinoiden ja entisten sosialistimaiden markkinoiden avauduttua väärinkäytökset ovat lisääntyneet, varsinkin korkeasti verotettujen tuotteiden osalta.

Tavoitteena on yhtenäistää passitusjärjestelmä ei vain EU:ssa, vaan koko nykyisen passituksen soveltamisalueella. Siihen kuuluvat myös Efta- ja Visegrad-maat, eli Norja, Sveitsi, Islanti, Lichtenstein sekä Puola, Tshekki, Unkari ja Slovakia.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat