Muumien luojan veljentytär toppuuttelee McDonald's-keskustelua

Moomin Characters -yhtiötä johtavan Sophia Janssonin mukaan asiasta on noussut turha kohu. Hänen mukaansa yhtiön osalta kyse on näkyvyyden lisäämisestä, ei rahasta.

Muumi-hahmot luoneen Tove Janssonin veljentytär Sophia Jansson toppuuttelee pikaruokaketju McDonald'sin muumikampanjasta noussutta kohua. Useat muumien ystävät kimpaantuivat viime viikolla, kun McDonald's kertoi aloittavansa kuukauden kestävän yhteistyön Muumi-brändin kanssa.

Hahmot liitetään osaksi hampurilaisketjun Happy Meal -aterioita, minkä osa muumien kannattajista näki olevan ristiriidassa sen kanssa, miksi Tove Jansson muumi-hahmonsa tarkoitti. Moomin Characters -yhtiötä johtavan Sophia Janssonin mukaan asiasta on noussut "myrsky vesilasissa".

- Tässä on kyse kuukauden kestävästä kampanjasta ja neljästä maasta. Meidän osaltamme on kyse näkyvyyden lisäämisestä eikä rahasta. Koetamme myös saada kampanjan avulla lapset lukemaan enemmän, ja siksi on vaikea ymmärtää, miten tämä voidaan kääntää pelkästään kaupallisuudeksi, Jansson sanoo ruotsalaisen Dagens Industrin haastattelussa.

Pikaruokaketjun muumi-kampanjaan kuuluu muun muassa muumiaiheisia pehmoleluja ja pelikortteja. McDonalds'in muumikampanjaa vastustavaan adressiin internetissä on tähän mennessä kertynyt runsaat 600 nimeä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat