Musiikkiteollisuuden jättiläiset mukaan verkkokauppaan

Kolme suurta musiikialan yritystä EMI, Sony Music ja Universal Music ovat ilmoittaneet suunnittelevansa musiikin myymistä verkossa. EMI aikoo aloittaa myynnin ennen syyskuuta. Sony Music Entertainment ja Universal Music ryhtyivät jo toukokuussa myymään yhdessä musiikkia verkossa. Kuukausi- tai vuosimaksusta tilaajat voivat imuroida verkosta sovitun määrän haluamansa tyylisiä kappaleita, esimerkiksi klassista musiikkia tai jazzia.

Jotkut verkossa toimivat musiikkisivut, kuten emusic.com, ovat jo suunnitelleet verkkomyyntipalvelua. Musiikkiteollisuuden jättiläiset ovat kuitenkin uskaltautuneet tekemään verkkokauppaa vain kertaveloituksella. Sunnuntaista alkaen Universal myy verkossa 1,99 dollarin kappalehinnasta musiikkia aina George Bensonista Luciano Pavarottiin. EMI aloitti vastaavan palvelun heinäkuussa.

Kuten Napsterin suosio on osoittanut, verkossa myytävän musiikin osuus kaikesta myytävästä musiikista tulee kasvamaan. Tämä nähdään uhkana vanhoille musiikin tallennusmuodoille, erityisesti CD-levylle. Napsterin verkkosivujen ja ohjelman avulla ihmiset pystyvät vaihtamaan veloituksetta keskenään satojatuhansia levyjä Internetin välityksellä. Musiikkiteollisuusyhtiöiden toimesta Napster haastettiin oikeuteen, ja sen oli pakko lopettaa toimintansa 29. heinäkuuta. Napsterin kohtalosta päätetään oikeudenkäynnissä parin seuraavan kuukauden sisällä.

On ennustettu, että vuoteen 2005 mennessä pelkästään Yhdysvalloissa musiikkia myydään verkon kautta lähes miljardin dollarin arvosta. Kertamaksulla myytävien musiikkikappaleiden myynnin arvioidaan nousevan 530 miljoonaan dollariin.

(MTV3-Reuters)

Lue myös:

    Uusimmat