Musiikkitalon johto myöntää: Akustiikassa on ongelmia

Helsingin musiikkitalon ongelmat myönnetään. Myös kapellimestarit ovat puhuneet puutteista jo pitkään.

Toimitusjohtaja Katja Leppäkoski tosin kuittaa suuren osan kritiikistä makuasiaksi.

– Jos on kenkälaatikkomallisen salin ystävä, silloin tällainen viinitarhatyyppinen sali ei sellaista henkilöä miellytä, sanoo Leppäkoski.

Hän kuitenkin tunnustaa, että orkesterin takana istuvat eivät yksinkertaisesti voi kuulla solistia kunnolla.

– Sehän on tietysti ihan tosiasia, että jo fysiikan lakien mukaan ääni ei kulje ihmisen läpi.

Paikkojen ostajille ei vain ole kerrottu kuuluvuusongelmista. Suosikkisolistiaan katsomaan mennyt saattaa kokea surkean pettymyksen, kun elävä laulu ei kuulukaan selkeästi 180 miljoonaa euroa maksaneessa Musiikkitalossa.

Yllätys Sarasteelle

Talon suunnittelussa mukana ollut kapellimestari Jukka-Pekka Saraste kertoo, ettei alkuperäisissä suunnitelmissa ollut tarkoituskaan pitää tasa-arvoisina paikkoja, jotka nousevat jyrkästi orkesterin selän takana.

– Se tuli minulle yllätyksenä, sanoo Saraste.

– Syynä on tämä viuhkamuoto. Se saa aikaan sen, että ääni leviää enemmän ja se ei fokusoidu yhteen ilmansuuntaan. Jos istuu huonossa paikassa orkesterin takana, solisteista ei silloin luonnollisestikaan kuule tarpeeksi.

– Toisaalta kaikki salit ovat yksilöitä, niissä on eri ominaisuuksia. Helsingin musiikkitalo on erittäin hyvä omassa sarjassaan, sanoo Saraste, joka sai suuren kunnian olla ensimmäisen orkesterin johtaja Musiikkitalon avajaiskonsertissa. Ylevästi soitettavaksi oli valittu Sibeliuksen Finlandia.

Euroopan parhaina saleina Saraste pitää Berliinin Philharmoniaa, Wienin Musikvereinia ja Amsterdamin konserttitaloa. Berliini näistä on myös viuhkamallinen ja jotkut kritisoivat sitäkin.

Ei remonttia tiedossa

– Mihinkään paniikkiliikkeisiin ei ole syytä muutaman kritiikin takia ryhtyä, koska suurin osa palautteesta on kuitenkin positiivista ja peräti ylistävää. Mutta on ihan hyvä että muutama asia on tullut esille ja katsotaan mitä niille pitää tehdä, sanoo Musiikkitalon toimitusjohtaja Leppäkoski.

– Jos jotain muutoksia tekisi, jotain toista mielipidettä edustavien mielestä se olisi sitten taas väärin. Mutta tietysti kannattaa ottaa vakavasti, että jos jotain oikeasti tulee, niin selvitetään.

Hän pitää hyvänä ajatusta lippujen hinnoittelusta paikan kuuluvuusarvon mukaan.

– Asiakkaat saavat paremmin tietää millaiselle paikalle ovat tulossa, lupaa syksyllä täysipäiväisesti Musiikkitalon johtoon astuva Leppäkoski.

Uuden toimensa ohella hän johtaa vielä tämän kesän Porin Jazzit.

Katso Merja Sundströmin juttu:

Katso Hannele Eklundin haastattelu (Huomenta Suomi 21.6.2012)

Lue myös:

    Uusimmat