Mummo kokkaa, pappa torkkuu – nämä sukupuoliroolit tutkijat haluavat pois koulukirjoista

Monet peruskoulun oppikirjoista toistavat perinteisiä sukupuolirooleja.

Tutkijoiden mukaan etenkin alaluokkien oppikirjoissa tytöt ja pojat esitetään hyvin stereotyyppisesti.

– Roolitus on kirjoissa todella maskuliininen, kertoo tutkimusprofessori Ritva Jakku-Sihvonen Opetushallituksesta.

– Ongelma on paljon suurempi, kuin on oletettu. Oppimateriaalia ja sen välittämiä sukupuolirooleja pitäisi miettiä tarkemmin, Jakku-Sihvonen sanoo.

"Pojat leikkivät legoilla, tytöt nukeilla"

Sukupuolijäsennys perusopetuksen oppikirjoissa -selvityksessä tutkijat nostavat oppikirjoista esiin kohtia, joissa sukupuolta rakennetaan perinteisten roolien mukaisesti. Tutkijoiden mukaan näitä kohtia pitäisi erityisesti harkita uudelleen, kun oppikirjoja uudistetaan.

Selvityksessä mainitaan ongelmalliseksi kertomus, jossa poika ei halua leimautua pelkuriksi tytön edessä. Esiin nostetaan myös äidinkielen tehtäväkirjan tehtävät, joissa isoäiti laittaa päivällistä, kun isoisä torkkuu tuolissaan. Toisen tehtävän mukaan miehet ostivat entiseen aikaan vaimoilleen nukkekoteja, ja että vaimojen työnä oli istua kutsuilla ja keskustella nukkekodista ja sen tavaroista.

Tutkijoiden mukaan vanhanaikaisia sukupuolirooleja rakentaa myös se, että kirjoissa luokitellaan lelut tyttöjen ja poikien tavaroihin. Pojat leikkivät mielellään tinasotilailla ja legoilla, kun taas tytöt keräävät nalleja ja leikkivät nukeilla.

Pojat ovat lisäksi luonteeltaan vilkkaampia. Eräässä tarinassa perheen tytär on vastuullinen kertoja, kun taas poika on perheen villi keskipiste. Roolitus toistuu vanhemmissa: isä heittäytyy huvittelemaan, ja äiti moittii isää, kun "isoa miestä lapsettaa".

Tyttöjen rooliksi jää monessa tarinassa avioituminen. Kolmosluokkalaisten äidinkielenkirjassa kerrotaan esimerkiksi Maretasta, jonka isä on huolissaan, koska tytölle ei ole löytynyt sulhasta. Toisessa ongelmalliseksi koetussa kertomuksessa Liisa lupaa mennä naimisiin rikkaan ja ylpeän myyräherran kanssa, koska ei usko selviytyvänsä yksin.

Sukupuolten tasa-arvo ollut varjossa

Ritva Jakku-Sihvosen mukaan on korkea aika, että sukupuolirooleihin koulukirjoissa kiinnitetään huomiota.

– Sukupuolten tasa-arvo on ollut ihan varjossa opetuspuolella, Jakku-Sihvonen sanoo.

– Tämän asian ajateltiin olevan kunnossa, mutta sitten teksteistä löytyy tällaisia rooleja. Ongelma on ollut piilevänä pitkään, ja siksi kirjoja pitäisi arvioida uudelleen.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat