MTV3:n lukijat netin katteettomista yhteysnopeuksista: Tutulta kuulostaa

MTV3:n lukijat ovat kommentoineet aktiivisesti uutista nettioperaattorilleen tuohtuneesta asiakkaasta.

Asiakas oli suuttunut operaattorilleen, koska häntä oli vuosikaudet laskutettu 24 megan nopeudella toimivasta liittymästä, vaikka todellisuudessa nopeus ylsi maksimissaan vain 6 megaan. Tämä alitti selvästi liittymälle sallitun nopeuden vaihteluvälin.

Kommenttien perusteella tilanne on monelle tuttu nettioperaattorista riippumatta ja nettiliittymiä on kaupattu katteettomin lupauksin.

Eräs lukija kertoo saavansa usein soittoja, joissa tarjotaan vauhdikkaampaa 24 megan nopeudella toimivaa liittymää:

- Olen monesti sanonut, että meillä ei toimi yhteys yli neljän megan nopeudella vaikka seisoisitte päällänne, mutta eivät ne meinaa uskoa. Edelliskerralla asia mitattiin ja myyjä totesi että "no kappas, eipä tulekaan".

Useassa kommentissa todetaan, että nettiliittymien todelliset nopeudet ovat olleet jotakin aivan muuta, kuin mitä niiden olisi pitänyt olla:

- Valitin jo yli vuosi sitten samasta ongelmasta, ja siellä setä väitti kiven kovaan, että olen väärässä. Uutisen luettuani mittasin taas nopeuden ja mittari näytti 6,33 megan nopeutta vaikka maksamme 24 megasta.

- Itselläni on mobiililaajakaista. Kiinteäksi nopeudeksi väitetään neljä megaa, mutta hyvä jotta 0,4 on nopeus.

- Niin tuttua. Meillä on 24 megan liittymä, joka on todellisuudessa 10 megaa. Tästä ilmoitettu ja sanoivat, että "jos ongelma on teidän päässänne, niin lasku on silloin suuri" siis kun tulevat korjaamaan. Ei hirveästi huvita niitä tänne pyytää, tietäähän sen, miten siinä käy.

Eräs lukija kertoo tilanneensa 24 megan liittymän, mutta saaneensa lopulta vain yhden megan nopeuden. Toinen kommentoija kertoo testanneensa 24 megan yhteyttään, joka toimikin nopeustestissä vain 3 megan nopeudella.

Ja vieläkin hurjempi esimerkki löytyy:

- Piti olla 24 megaa mutta todellisuudessa oli 0,4 megaa. Mikään ei toiminut ja sain purettua sopimuksen onneksi kuukausi tilauksen alkamisen jälkeen.

Virheellisen yhteysnopeuden lisäksi myös yhteyksien pätkiminen saattaa haitata käyttöä:

- Olen kohta kaksi kuukautta valittanut Adsl-yhteyteni pätkimisestä, parhaimmillaan kaksikymmentä kertaa päivän aikana. Asialle ei vaan tehdä mitään.

"Sama kuin 160-neliön talo muuttuisi yksiöksi"

- Jos myydään asiakkaalle 24 megan yhteys, ja toimitettaessa ilmenee, että se onkin vain 6 megaa? Se on sama kuin myytäisiin 160-neliöinen rivarinpätkä, mutta muuttopäivänä näytettäisiinkin 40-neliöistä yksiötä, luonnehditaan yhdessä viestissä.

Eräs kommentoijista kertoo saaneensa hitaasti toimineesta liittymästään lähinnä muodollista hyvitystä tulevissa laskuissa, mutta ei takautuvaa korvausta. Yksi lukija kertoo saaneensa alennusta palvelusta sen jälkeen kun viasta oli valitettu.

- Onko se oikein jos ostan uuden auton, jossa sanotaan, että on 150 hevosvoimaa, mutta sitten paljastuisikin 3 vuoden päästä, että siinä on vain 100? Joutuisiko autoliike hyvittämään? Kyllä aivan varmasti!

Eräs kommentoija peräänkuuluttaa parempaa valvontaa nettiliittymien yhteysnopeuksien toteutumiseksi.

Myös operaattorien asiakaspalvelut saavat kommenteissa kovaa kritiikkiä. Monessa kommentissa todetaan, että operaattorien asiakaspalvelu on tylyä.

Operaattoreille löytyy myös ymmärrystä

Kommenteissa löytyy kuitenkin myös ymmärrystä operaattoreita kohtaan. Näissä kommenteissa asiakkaita kehotetaan perehtymään siihen mitä he ovat oikein tilaamassa.

- Ihmiset odottavat, että jokainen operaattori palvelisi heitä yksinään, rakentaen täydellisen kuuluvuuden juuri heille, unohtaen, että samalla operaattorilla on 2-3 miljoonaa muutakin asiakasta.

- Kyllähän kaikki myyvät sitä mitä asiakas tahtoo, mutta kannattaisikohan niitä yhteyksiä itsekin vähän tutkailla ennen kuin menee riehumaan, muistutetaan toisessa kommentissa.

Valokuituyhteyden kautta nettiä käyttävät vaikuttavat kommenttien perusteella olevan tyytyväisiä yhteysnopeuksien toteutumiseen.

Joidenkin kommenttien kieliasua on muokattu tässä jutussa.

Lue myös:

    Uusimmat