MTV3:n kokeilussa kaikkien karavaanarien kaveri

Kylmistä keleistä huolimatta monet tiet näyttävät jo melko keväisiltä. Aurinko paistaa kuivilla asfalttiteillä ja suorastaan houkuttelee teknologiatoimittajaa hyppäämään autonratin taakse. Samalla avautuu oiva tilaisuus testata autoilijoille suunniteltuja mobiilisovelluksia.

Tänään kokeilussamme on ALK Technologiesin CoPilot-navigointisovellus, joka on pakattu täyteen aktiiviautoilijalle hyödyllisiä ominaisuuksia.

Huomenna kokeilemme puolestaan tamperelaisen Creosysin kehittämää auton moottorin toimintaa tarkkailevaa OBDAutoDoctor-sovellusta. Sovelluksen avulla käyttäjä saa mobiililaitteeseen monipuolista tietoa moottorin toiminnasta suoraan auton oman tietojärjestelmän kautta.

Kokeilemme, miten hyvin kuljettaja pysyy kyseisten sovellusten avulla ajantasalla niin ympäristöstään kuin autonsa toiminnasta.

Kartat mukaan matkalle ilman nettiyhteyttä

Kokeilussamme on CoPilot Liven Android-versio, joka sisältää Euroopan kartat. Sovelluksen hinta on Google Play -sovelluskaupassa noin 45 euroa. Pelkät Pohjoismaiden kartat sisältävä versio maksaa noin 25 euroa.

Sovellus on saatavilla myös Applen iPhonelle ja iPadille sekä Windows Phone 8 -järjestelmää käyttäville laitteille.

Monissa älypuhelimissa navigointisovellukset tulevat ilmaisina käyttöjärjestelmän mukana, mutta CoPilot pyrkii antamaan rahoille vastinetta tarjoamalla hulppean määrän lisäominaisuuksia samassa paketissa.

CoPilot Live käyttää Nokian NAVTEQ-karttoja. Kartat voi ladata etukäteen kätevästi WiFi-yhteyden kautta. Kun kartat on kerran ladattu, niiden käyttämiseen ei tarvita enää nettiyhteyttä.

Käyttäjä voi täten suunnistaa sovelluksen avulla ulkomailla liikkuessaan ilman huolta valtavista tiedonsiirtomaksuista. Tämä on erittäin käytännöllinen ominaisuus, joskin ladatut kartat luonnollisesti kuluttavat melkoisesti laitteen tallennustilaa.

Valtava määrä ominaisuuksia

CoPilot Livessä on niin paljon eri valintoja ja muokkausvaihtoehtoja, että niitä kaikkia ei mahdu tämän jutun yhteydessä edes erittelemään. Ohessa on kuitenkin lueteltuna muutamia pääominaisuuksia:

Ajoneuvoksi voi valikosta valita henkilöauton, matkailuauton, moottoripyörän tai polkupyörän. Yhtenä vaihtoehtona on myös kävellen liikkuminen.

Käyttäjä voi valita haluamansa karttatyylin erillisestä valikosta. Käytännössä kyse on siitä, minkälaisin värikoodein tiet esitetään. Lisäksi käyttäjä voi tehdä valintoja päivä- ja yönäkymistä.

Itse karttojen osalta käytössä ovat perinteisten 2D-karttojen lisäksi myös 3D-kartat. Navigoinnissa voi myös karttojen sijaan käyttää suurikokoisia tekstiopasteita.

Sovellus esittää käyttäjälle reittivalinnasta myös vaihtoehtoisia reittejä, ja lisäksi käyttäjä voi itse muokata reittiä lisäämällä siihen erillisiä kohteita.

Palvelu tarjoaa myös useita kiinnostuksen kohteita (POI) huoltoasemista erilaisiin nähtävyyksiin.

Verkkoyhteyttä käytettäessä CoPilot tarjoaa runsaasti lisäominaisuuksia: Sovellus tarjoaa vuodeksi maksuttoman ActiveTraffic-ominaisuuden, jonka kautta käyttäjä saa reaaliaikaiset liikennetiedot. Liikennetietojen perusteella palvelu tarjoaa tarvittaessa vaihtoehtoisia reittejä ruuhkien välttämiseksi.

Käytössä on lisäksi myös muun muassa säätietopalvelu sekä mahdollisuus katsoa esimerkiksi Wikipedian tarjoamia tietoja lähistön kohteista.

Ja koska elämme sosiaalisen median aikaa, niin mukana on myös Facebook- ja Twitter-integrointi, joiden avulla kavereille voi halutessa jakaa matkatietoja. Palvelun avulla voi esimerkiksi ilmoittaa automaattisesti tutuille matkakohteeseen saapumisestaan.

Mukana on myös nopeusvalvontakameroiden hälytykset ja ylinopeusvaroitukset. Käyttäjä voi lisäksi kerätä suosikkikansioon usein käyttämiään kohteita, kuten kodin ja työpaikan sijainnit.

Unohditko, minne parkkeerasit autosi ison ostoskeskuksen pysäköintialueella? Ei se mitään, sillä Parkki-apurin avulla sovellus opastaa käyttäjän takaisin autonsa luo.

Pää pyörällä ominaisuuksien kanssa

CoPilotin vahvuus on samalla sen suurin heikkous, sillä tavallista käyttäjää ajatellen pää menee lukuisten ominaisuuksien tulvassa helposti pyörälle.

Perusnavigointi paikasta A paikkaan B onnistuu kyllä helposti, vaikka sovellukseen ei olisi etukäteen perehtynyt, mutta suureen osaan ominaisuuksista on syytä tutustua huolellisesti jo ennen reissuun lähtöä. Joka kerta kun käytimme sovellusta, se tuntui tarjoavan sellaisia ominaisuuksia, mitä ei aiemmin ollut huomannut.

Oheisissa kuvissa on havainnollistettuna sovelluksen valikkoja:

Sovelluksessa on lukuisia valikoita ja toimintoja, joiden selailu on alkuun hieman koukeroista meininkiä. Mutta eivätpähän sovelluksen käyttäjät pääse ainakaan sanomaan maksaneensa tyhjästä.

Asetukset voi varmuuskopioida pilvipalveluun ja sovelluksen voi tarvittaessa siirtää toiseen laitteeseen, esimerkiksi sen jälkeen kun on ostanut itselleen uuden kännykän tai tabletkoneen.

Selkeät ohjeet, mutta navigaattoriin ei kannata luottaa sokeasti

Testasimme sovellusta Samsung Galaxy S -älypuhelimella ja Nexus 7 -tabletilla. Sovellus oli hyvin käyttökelpoinen kummallakin laitteella, mutta luonnollisesti tabletin tarjoama suurempi näyttö on omiaan monipuolisen navigointisovelluksen käyttöön.

Peruskäytössä CoPilot Live toimii hyvin luontevasti, ja sovellus on pääsääntöisesti luotettava: Kartat ovat helppolukuisia ja suomenkielinen puheohjaus toimii erittäin selkeästi. Harhaan ajettaessa sovellus tarjoaa nopeasti uuden reittivaihtoehdon.

Kokeilussamme sovelluksen tarjoamat valmiit reittivaihtoehdot olivat järkeviä, mutta kun reitiltä ajoi tarkoituksellisesti harhaan, niin sovellus kehotti pariin otteeseen tekemään erikoisia U-käännöksiä vilkkaiden risteyksien yhteydessä, joten aivan sokeasti tähänkään navigaattoriin ei kannata luottaa.

Sovellus myös kaatui muutamia kertoja testimme aikana. Lisäksi CoPilot myös kuluttaa laitteen akkua melko tehokkaasti, joten autolaturi kannattaa muistaa ottaa matkalle mukaan.

3D-karttatilassa ei ole käytössä sormilla tapahtuvaa "pinch to zoom" -zoomaustoimintoja. Tällöin zoomaus tapahtuu näytössä näkyvien +/- -painikkeiden kautta. 2D-kartoissa sormilla zoomaaminen toimii hyvin.

Myös ylinopeusvaroitukset toimivat mallikelpoisesti. Ylinopeusvaroituksen herkkyyttä pystyy säätämään. Herkimmillään sovelluksen saa varoittamaan jo 5 km/h ylinopeudesta. Toisessa ääripäässä ylinopeutta saa olla jo 30 kilometriä tunnissa ennen kuin sovellus huomauttaa asiasta.

Tosin järjestelmässä ei ole tietoa ainakaan kaikista talvirajoituksista, joten se näyttää moottoritien nopeusrajoituksena 120 km/h myös talviaikaan.

Karavaanarin kaveri

Siinä, missä useimpien mobiililaitteiden omien navigointisovelluksien rahkeet riittävät mainiosti perusnavigointiin, niin CoPilot Live on erinomainen valinta paljon tiellä liikkuville ihmisille. Etukäteen ladattavat kartat tekevät käytöstä verkkoyhteyksistä riippumatonta. Sovellus sopii täten loistavasti käytettäväksi ulkomailla ja sellaisillakin mobiililaitteilla, joissa ei ole mobiiliyhteyttä.

Palvelupakettiin ympättyjen lukuisten verkko-ominaisuuksien avulla sovellus tarjoaa huimasti lisätietoa vaikkapa määränpään nähtävyyksistä, säästä ja matkan varrella olevista liikenneruuhkista.

Kokonaisuutena CoPilot Live onkin mainio kaveri esimerkiksi karavaanarille.

Sovelluksen monipuolinen käyttö vaatii kuitenkin jonkin verran perehtymistä ja harjoittelua, sillä ominaisuuksia ja valikoita on runsaasti. Kyseinen sovellus ei täten ole välttämättä paras valinta teknologiakammoiselle käyttäjälle, jolle sovelluksen intuitiivisuus ja yksinkertaisuus on etusijalla.

Mutta mikäli olet hakemassa mahdollisimman monipuolista apuvälinettä lomailun tai työelämän reissutarpeisiin, niin CoPilot on hyvinkin varteenotettava ja ominaisuuksiinsa nähden kohtuuhintainen vaihtoehto.

Huomenna perehdymme puolestaan sovellukseen, joka tarjoaa monipuolista tietoa auton ja moottorin toiminnasta. Kokeilussamme on tuolloin tamperelaisen Creosys-sovelluskehittäjän OBDAutoDoctor-ohjelma.

Lue myös:

    Uusimmat