MTT: Kauppa vie suurimman osan lihan kuluttajahinnoista

Yhä suurempi osuus lihatuotteista saaduista euroista menee kaupalle, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Tuottajan ja verottajan osuus on sen sijaan pienentynyt.

Tutkimuksen mukaan kaupan osuus lihatuotteiden verollisesta kuluttajahinnasta oli noussut 2,6 prosenttiyksiköllä 31,3 prosenttiin vuosina 2008-2012. Lihateollisuuden osuus oli myös kasvanut samana aikana noin prosenttiyksiköllä 33,6 prosenttiin, kun taas tuottajan osuus laski hieman noin 23 prosentista.  

Kaupan osuutta ovat kasvattaneet kansainvälisen kaupan kasvu, päivittäistavarakaupan keskittyminen ja lihasektorin tiukka kilpailutilanne.  

Tutkimuksen tekivät Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT, Kuluttajatutkimuskeskus ja Pellervon taloustutkimus PTT.

Lue myös:

    Uusimmat