Motorolan markkinaosuus notkahti

Motorola arvioi globaalin markkinaosuutensa romahtaneen 13,5 prosenttiin alkuvuoden 17,5 prosentista.

Matkapuhelinyhtiö Motorola pystyi kevätkesällä puolustamaan asemiaan vain kotikentillään Yhdysvalloissa ja Latinalaisessa Amerikassa. Yhtiö kynti yhä syvemmillä tappioilla, kun sen puhelinmyynnin ja liikevaihdon alamäki jatkuivat.

Huhti-kesäkuussa Motorolan kännykkäbisneksen liiketappio paisui 190 miljoonaan euroon. Puhelinmyynnin ongelmat vetivät tappiolle myös televisioita ja verkkolaitteita valmistavan yhtiön koko tuloksen ennen veroja.

Kapeasta valikoimasta ja etenkin älypuhelinmallien vajeesta kärsivä yhtiö menetti markkinaosuuttaan erityisesti Aasiassa, mutta myös Euroopassa, Lähi-idässä ja Afrikassa. Kaikkiaan Motorola arvioi globaalin markkinaosuutensa romahtaneen 13,5 prosenttiin alkuvuoden 17,5 prosentista.

Jenkkiyhtiö sai huhti-kesäkuussa kaupaksi vain 35,5 miljoonaa puhelinta, joten sen ohi markkinakakkoseksi kiilasi niukasti korealainen Samsung.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat