Motorolan kännyköiden myyntiennuste ennallaan

Amerikkalainen Motorola ei muuttanut ennustettaan maailman matkapuhelinmyynnistä tänä vuonna, vaan pysyi aiemmin antamassaan 420 miljoonan kännykän myyntiarviossa.

Viime vuonna maailmassa myytiin hieman alle 400 miljoonaa kännykkää. Amerikkalaisyhtiö esitti arvioitaan alan kehityksestä tänään Hannoverissa tietotekniikan ja tietoliikennetekniikan CeBit-messuilla.

Nokian arvio tämän vuoden matkapuhelinmyynnistä on 420-440 miljoonaa. Motorola on Nokian jälkeen maailman toiseksi suurin matkapuhelinvalmistaja.

Motorolan näkemyksen mukaan matkapuhelinverkkojen myynti vähenee tänä vuonna nelisen prosenttia. Verkkojen ykkönen ruotsalainen Ericsson arvioi päivää aiemmin messuilla, että verkkojen myynti voi vähentyä jopa 10 prosenttia, mutta voi parhaimmillaan yltää viime vuoden myyntimääriin.

Motorola ei myöskään ole nähnyt merkkejä Kiinan kännymarkkinoiden heikentymisestä. Tiistaina alkuvuoden myynnistä ennakkotietoja antanut Nokia selitti verkkopuolen myynnin jääntiä aikaisemmin arvioitua heikommaksi muiden muassa Kiinan myynnin kasvun hidastumisella.

-Me emme ole havainneet sellaista. Olemme hyvin vahvoja Kiinassa, Motorolan verkkoyksikön johtaja Jerry Chard kertoi CeBit-messuilla.

Samsung hakee lisää markkinoita

Viime vuonna markkinaosuuttaan vahvasti lisännyt eteläkorealainen Samsung julkisti tänään messuilla kahdeksan uutta kännymallia. Samalla yhtiö ilmoitti tähtäävänsä siihen, että sen markkinaosuus nousee tänä vuonna 8-8,5 prosenttiin ja jopa sen yli.

Messuilla olleiden analyytikkojen mukaan eteläkorealaisyhtiön uudet puhelimet osoittavat, että muut saavat tosissaan pelätä yhtiötä. Markkinatutkimusyhtiö Gartner Dataquestin kokoamien tietojen mukaan Samsung nosti viime vuonna markkinaosuutensa 7,9 prosenttiin edellisvuoden 5 prosentista.

Myös ruotsalais-japanilainen Sony Ericsson aikoo vallata lisää markkinoita. Yhtiön Japanin tehtaan johto sanoi Tokiossa yhtiön pyrkivän lisäämään myyntiään 10 prosentilla viime vuodesta. Tämä nostaisi sen markkinaosuuden 8:sta 10 prosenttiin. Myös markkinajohtaja Nokialla on sama missio nostaa edelleen osuuttaan. Nähtäväksi jää, kuka joutuu antamaan periksi.

(MTV3-STT-Reuters-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat