Motoristeja kuollut viime vuotta enemmän

Varhainen kevät on rumentanut motoristien tilastoja. Ammattilaisten mielestä yhtenä syynä onnettomuuksien lisääntymiseen on puutteellinen ajotaito.

Tieliikenteessä on kuollut heinäkuun puoliväliin mennessä hieman enemmän motoristeja kuin viime vuonna. Loukkaantuneiden määrä on kasvanut selvästi.

Liikenneturvan mukaan alkuvuosi näytti synkältä. Varhaisen kevään takia ensimmäinen motoristi sai surmansa jo maaliskuussa, ja toukokuun loppuun mennessä motoristeja oli tieliikenteessä kuollut kuusi. Viime vuonna vastaava luku oli puhdas nolla.

Nyt kotimaan teillä kuolleita on ainakin yhdeksän. Viime vuonna heinäkuun puolivälissä kuolleita oli seitsemän ja sitä edellisenä 16.

Toukokuun loppuun mennessä oli loukkaantunut 176 motoristia. Se on 60 enemmän kuin vuosien 2003-2005 keskiarvo ja 33 enemmän kuin viime vuonna. Onnettomuuksien lukumäärästä ei ole ajantasaista seurantaa.

-Valitettavasti näyttää siltä, että poikkeuksellisen hyvä viime vuosi osoittautuu poikkeukseksi. Toki taustalla ovat myös varhain alkanut kausi sekä jatkuvasti kasvava pyöräkanta, toteaa Liikenneturvan viestintäpäällikkö Kare Ojaniemi.

"Suurin osa kuljettajan omaa syytä"

Yleisin loukkaantumiseen tai kuolemaan johtava moottoripyöräonnettomuus on tieltä suistuminen. Uusien kaksipyöräisten tehot ovat kasvaneet, ja Suomen pyöräkanta on melko tuoretta. Moottoripyöräkouluttaja pitää kuitenkin kuljettajan puutteellista ajotaitoa hevosvoimia suurempana syynä tieltä suistumisiin.

-Suurin osa osaa hiljentää muttei jarruttaa. Tutkintouudistus onneksi takaa sen, että nykyisin liikenteeseen ilmestyvät uudet motoristit tietävät jo jotain ajoneuvon käsittelystä, sanoo Suomen motoristien varapuheenjohtaja Jari-Pekka Stenroos.

Moottoripyöräpoliisin mukaan onnettomuus on yleensä kuskin omaa syytä.

-Siitä kielii onnettomuustyyppikin, tieltä suistuminen, joita sattuu jopa suoralla tiellä. Toisaalta myös pyörät ovat tehokkaampia ja kevyempiä kuin ennen, sanoo ylikonstaapeli Jussi Päivänsalo liikkuvasta poliisista.

Päivänsalon mukaan esimerkiksi keuliminen tapahtuu lähes yksinomaan tehokkailla pyörillä. Monet vakuutusyhtiöt ovat uudistaneet käytäntöjään siten, ettei vakuutusmaksu enää määräydy puhtaasti kuutiotilavuuden mukaan, vaan siihen vaikuttaa lisäksi pyörän teho/paino-suhde.

-Puhutaan street fighter -pyöristä, ja se kuvastaa valitettavasti myös kuljettajien asennetta. Vaikka tämä bomber-kulttuuri osoittaa hieman laantumisen merkkejä, aina on tietty joukko, joka rikkoo sääntöjä ideologiansa takia. Heihin ei päde kuin tehokas valvonta, Päivänsalo sanoo mutta muistuttaa, että valtaosa motoristeista on lainkuuliaista porukkaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat