Moskovan isokenkäisten kikka liikenneruuhkissa: Erikoisvilkut

Moskovassa sinisillä vilkkuvaloilla varustetuissa autoissa matkaavat päättäjät porhaltavat tavallisten autoilijoiden ohi napsauttamalla vilkun ja sireenin päälle poliisiautojen tapaan.

Vallanpitäjät toimiinsa äänestäneet kansalaiset sen sijaan kärvistelevät hallitsemattomissa aamu- ja iltaruuhkissa jopa tuntikausia. Eliitin etuilu pahentaa liian suuresta automäärästä kärsivän kaupungin liikennekaaosta entisestään.

– Taistelemme virkamiesten, ministereiden, presidentin hallinnon, liittoneuvoston ja duuman jäsenten erikoisvilkkuja vastaan, Venäjän autonomistajien liiton puheenjohtaja Sergei Kanaev listaa.

Autonomistajien etujärjestön mielestä huutavien sireenien ja erikoisvilkkujen käyttö pitäisi rajoittaa paloautoihin, ambulansseihin ja muihin niitä oikeasti tarvitseviin.

Erikoisvilkun päälle napsauttamisen syynä voi olla esimerkiksi se, että kansanedustaja haluaa päästä töiden jälkeen nopeasti kaupungin laitamilla sijaitsevalla vapaa-ajanasunnolleen.

Poliisi saattaa jopa pysäyttää muun liikenteen, jotta etuoikeutetut ajoneuvot pääsisivät sujuvasti ohi. Liikenne seisoo kauimmin presidentin ja pääministerin saattueiden ollessa liikkeellä.

Tavoitteena tasa-arvoiset tiet

Erikoisvilkuilla ilman todellista tarvetta liikennöiviä autoja ei useinkaan rangaista liikennerikkomuksista. Jos rangaistaan, rikkeestä selviää yleensä maksamalla pienen lahjuksen suoraan korruptoituneen liikennepoliisin taskuun.

Samaa erityiskohtelua nauttivat myös valtavirrasta poikkeavilla, maksetuilla rekisterikilvillä varustetut autot.

– Poliisi ei tavallisesti pysäytä esimerkiksi tyyppiä 777 tai AAA olevia rekkareita kantavia autoja, Kanaev tietää.

Kanaevin järjestö panostaa tällä hetkellä etenkin huonomaineisen liikennepoliisin vahtimiseen. Tavoitteena on, että kaikki teillä liikkujat olisivat tasa-arvoisia lain edessä.

Kanaevin mielestä on absurdia, että samat henkilöt, jotka säätävät lait ja valvovat niiden noudattamista ovat itse ensimmäisinä rikkomassa niitä.

– Miten muiltakaan voidaan silloin vaatia lakien noudattamista, Kanaev ihmettelee.

Väärinkäytöksiä videoidaan nettiin

Erikoisvilkkujen ylimielinen hurjastelu aiheuttaa vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Monet erikoisvilkkuautot ajavat omien sääntöjensä mukaan myös silloin, kun niillä ei ole vilkku päällä.

Suurin ongelma on kuitenkin etuoikeutettujen tavallisille autoilijoille näyttämä huono esimerkki.

– Tietyt ihmiset voivat olla noudattamatta liikennesääntöjä ja toisten on pakko noudattaa niitä isojen sakkojen uhalla. Tämä huonontaa autoilijoiden enemmistön liikennemoraalia, vilkkuvalojen käyttämistä vastaan useita mielenosoituksia järjestänyt kansalaisaktivisti Pjotr Shkumatov sanoo.

Autoilijoiden etujärjestö ei usko, että erikoisvilkuista päästään eroon, sillä etuiluoikeus liikenteessä helpottaa Venäjän silmäätekevien elämää.

– Maan johto ei ymmärrä, että liikennesääntöjen on oltava kaikkia koskeva normi. He suovat omilleen mahdollisuuden poiketa säännöistä, Kanaev harmittelee.

Yhä suositummat muuta liikennettä kuvaavat autovideokamerat ja tallenteiden julkaiseminen netissä ovat kuitenkin jo pakottaneet maineestaan välittävät virkamiehet miettimään liikennekäyttäytymistään. Jotkut etuoikeutetut ovat jopa kokonaan luopuneet erikoisvilkuista.

Katso Maarit Roihan juttu Moskovasta (Kymmenen uutiset 24.3.2013)

Lue myös:

    Uusimmat