Mopoilijat entistä harvemmin mukana kuolonkolareissa

Mopoilijoiden kuolemat liikenteessä ovat vähentyneet dramaattisesti kymmenen viime vuoden aikana. Mopokortin sisältö muuttui jälleen tammikuussa.

Liikenneturvan mukaan samalla, kun kuolleiden mopoilijoiden määrä on pudonnut kymmenessä vuodessa lähes 40 prosenttia, loukkaantumiset ovat räjähtäneet 70 prosentin kasvuun.

Jos vertailukohdaksi otetaan pahin ja paras, suurin määrä mopoilijoita menehtyi liikenteessä vuonna 2004. Tuolloin erilaisissa onnettomuuksissa menehtyi Liikenneturvan mukaan 14 ihmistä. Viime vuonna vastaava luku oli seitsemän. Loukkaantumisia sattui vuonna 2009 yli 1 100 kappaletta. Viime vuonna loukkaantumisia oli 752. Kymmenen vuotta sitten loukkaantuneiden lukumäärä oli 444.

Kaikista tieliikenteessä menehtyneistä kolme prosenttia ja loukkaantuneista 13 prosenttia on ollut mopoilijoita.

Korttikäytäntö muuttui

Suomessa tuli tammikuussa voimaan uusi ajokorttilaki. Sen mukaan koulutus ja tutkinto oikeuttavat ajamaan valinnan mukaan joko kaksipyöräistä mopoa tai mopoautoa.

EU-direktiivi sallisi mopoauton kuljettamisen ilman korttia tai ajotutkintoa. Useimmissa Euroopan maissa kortti on kuitenkin pakollinen. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo, että Suomessa ennen 19.1.2013 suoritettu M-luokan kuljettajantutkinto oikeuttaa edelleen kuljettamaan sekä mopoa että mopoautoa. Tammikuun lopusta alkaen mopoautolla huristeluun tarvitaan aina joko M-luokan ajokortti tai AM-luokan ajokortti erityisehdolla 121.

Käytännössä mopokorttia halajavan tulee osallistua teoria- ja ajo-opetukseen sekä suorittaa teoriakoe. Lisäksi tulee läpäistä mopon käsittelykoe. Mopoautoilijat suorittavat ajokokeen liikenteessä.

Mopoja on Suomen teillä liikennekäytössä noin 220 000.*

(MTV3)

*korjattu

Lue myös:

    Uusimmat