Mopo karkaa tyttöjen käsistä

Hyksin Lastenklinikan tekemän tutkimuksen mukaan mopojen suosion kasvu näkyy nuorten lisääntyneinä onnettomuuksina ja sairaalahoitoa vaativina vammoina. Erityisesti lisääntyivät tyttöjen mopo-onnettomuudet. Tyttöjen osuus potilaista kasvoi 7 prosentista 25 prosenttiin.

Sairaaloiden päivystyksissä mopo-onnettomuuksien vuoksi hoidettujen potilaiden vuosittainen määrä yli viisinkertaistui.

- Vammat ovat selvästi entistä vakavampia ja yleisempiä. Vuonna 2002 oli vain kaksi potilasta, joilla oli vakavampi päävamma, mutta vuonna 2007 jo 23. Kukaan tutkimuksen potilaista ei onneksi kuollut, mutta kahdeksalle potilaalle jäi onnettomuudesta pysyviä haittoja, kertoo tutkimuksessa mukana ollut sairaalalääkäri Silja Kosola.

Tutkimuksessa tarkasteltiin vuosina 2002 - 2007 Lastenklinikalla ja Töölön sairaalassa mopo-onnettomuuksien vuoksi hoitoa saaneiden alle 16-vuotiaiden potilaiden määrää, onnettomuustilannetta, vammojen laatua ja vakavuutta. Potilaita hoidettiin kuuden vuoden aikana yhteensä 222.

Onnettomuuspotilaista 52 prosenttia loukkaantui kolarissa, jossa toisena osapuolena oli moottoriajoneuvo, useimmiten auto. Kolmanneksessa tapauksista loukkaantumisen syynä oli kaatuminen.Yleisimpiä mopo-onnettomuuksien aiheuttamia vammoja olivat raajojen murtumat, pään vammat ja sisäelinten vammat.

- Nuorille pitäisi välittää viesti siitä, että jotkut joutuvat elämään tällaisen onnettomuuden jälkeen halvaantuneina tai vakavan päävamman saaneena, eivätkä pysty enää käymään koulua tai muutakaan, Kosola muistuttaa.

Myös mopokorttia varten tulisi suorittaa ajokoe

Tutkijat ehdottavat muun muassa pakollista ajokoetta myös mopokorttia hankittaessa.

- Olisi joitakin pakollisia oppitunteja, joiden sisältö huolella mietittäisiin. Niiden sisältö pitäisi selkeästi perustella nuorille, jotta he ymmärtäisivät niiden tärkeyden. Lisäksi pitäisi vähintään olla myös jonkinlainen ajokoe, jotta nähtäisiin, osaako oppilas todella ajaa, ehdottaa Kosola.

Nykyään mopokorttia varten nuorilta ei vaadita muuta kuin terveystarkastus, vanhempien lupa sekä kymmenen kohdan teoriakokeen läpäisy.

15-17-vuotiaiden liikenneonnettomuudet lisääntyivät seuranta-aikana 749:stä 1206:een. Mopo-onnettomuuksien osuus nuorten onnettomuuksista kasvoi 31 prosentista 56 prosenttiin.

Lue myös:

    Uusimmat