Moottorikelkkailun turmat siirtyneet etelämmäs

Etelä- ja Länsi-Suomen jäät ovat nykyisin moottorikelkkailijoiden vaarallisinta aluetta Suomessa. Etenkin kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat lisääntyneet vaikka ne ovat valtakunnallisesti vähentyneet.

Suomen moottorikelkkakanta on tasaisesti noussut ja on nyt noin 100 000 rekisteröityä kelkkaa. Henkilövahinkoja kelkkaturmissa on viime vuosina sattunut nelisensataa vuodessa. Viimeisen 10 vuoden aikana kelkkaturmissa on kuollut 118 ihmistä.

Lisääntyvästä kelkkakannasta huolimatta turmat ovat valtakunnallisesti kääntyneet laskuun, mutta lisääntyneet Etelä- ja Länsi-Suomessa. Suurin osa kelkkaturmaan joutuneista ei ole tajunnut lainkaan olevansa vahingonvaarassa. Tiedot selviävät tänään julkistetusta Liikennevakuutuskeskuksen onnettomuustutkimuksesta.

Yleisin syy kuolinturmissa on alkoholi ja kova vauhti. Suurin osa turmista tapahtuu jäällä, kertoo ylikonstaapeli Reijo Köngäs Liikkuvan poliisin Rovaniemen yksiköstä.

- 70 prosenttia onnettomuuksista tapahtuu jäällä ja noin 50 prosenttia on hukkumisia, Köngäs laskee.

Kelkkaonnettomuudet ovat niin äkillisiä, että yli 70 prosenttia loukkaantuneista kuljettajista ei kokenut ennen onnettomuutta olevansa minkäänlaisessa vahingonvaarassa.

Kelkkauhreja hoitava lääkäri, tapaturmakirurgi Kari A. Koskinen Lapin keskussairaalasta, näkee selvästi kypärän suojaavan vaikutuksen.

- Jos otetaan normaali liikennetapaturmapotilas, joka usein on monivammapotilas, heillä huomattavalla osalla on kallovamma. Meidän potilailla taas ei ole kallovammoja paljoa, Koskinen sanoo.

Kypärän lisäksi lääkäri toivoo muidenkin suojavaatteiden lisääntyvän kelkkailussa.

- Esimerkiksi olkasuojat, polvisuojat ja kyynärsuojat ovat varmasti hyviä, jos vain hinta saadaan kohdalleen.

Vaarallisinta aikaa kelkailla on viikonvaihde, jolloin suurin osa turmista sattuu. Ja yleisin syy onnettomuuteen on törmäys johonkin esteeseen.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 27.10.2004)

Lue myös:

    Uusimmat