Mainos

Montoya voitti, Räikkönen neljäs, Alonso lähellä mestaruutta

McLarenin Juan Pablo Montoya ajoi voittoon formula ykkösten Italian GP:ssä sunnuntaina. McLarenin suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen sijoittui neljänneksi. Räikkösen sijoitus putosi suunnittelemattoman renkaanvaihdon takia.

Renault'n Fernando Alonso sijoittui Monzan radalla ajetussa kilpailussa toiseksi. Espanjalainen on näin ollen lähellä tämän kauden maailmanmestaruutta, sillä piste-etumatka toisena olevaan Räikköseen kasvoi jo 27 pisteen suuruiseksi, kun ajamatta on enää neljä osakilpailua. Valmistajien MM-sarjassa McLaren kutisti Renault'n johdon kahdeksan pisteen suuruiseksi.

Paalupaikalta startannut Montoya ajoi voittajana maaliin 2,4 sekunnin erolla Alonsoon. Voitto oli Montoyalle F1-uran kuudes. Kärkikaksikko käytti kahden varikkokäynnin taktiikkaa. Neljänneksi sijoittuneelle Räikköselle oli suunniteltu yhden varikkokäynnin taktiikka, mutta suomalainen joutui käymään ylimääräisen kerran varikolla vasemman takarenkaan liiallisen kulumisen takia ja näin kärkisijoitukset karkasivat.

Kahdeksannesta ruudusta lähtenyt Renault'n Giancarlo Fisichella ajoi Räikkösen edellä maaliin kolmantena. Räikkönen oli neljäs ennen Toyotan Jarno Trullia. Toinen Toyota-kuljettaja Ralf Schumacher ajoi kuudenneksi. Williamsilla Nick Heidfeldia tuurannut Antonio Pizzonia ajoi uransa paras sijoitusta sivuten seitsemänneksi ja BAR:n Jenson Button kahdeksanneksi.

Rengasmurhe vaikeutti Kimin taistelua

Kärjen asetelmat säilyivät kilpailun lähdössä: paalupaikkamies Juan Pablo Montoya piti kärkipaikan ennen Fernando Alonsoa. Kimi Räikkönen oli ensimmäisen kierroksen jälkeen lähtöruutunsa mukaisella 11. sijalla. Ensimmäisen kierroksen rytinän jälkeen David Coulthard, Mark Webber, Christijan Albers ja Narain Karthikeyan joutuivat käymään varikolla paikkauttamassa autoaan.

Alonso teki ensimmäisen varikkokäyntinsä toiselta sijalta 19. kierroksella ja Montoya kärkipaikalta 20. kierroksella. Kärjen asetelma säilyi entisellään varikkovisiittien jälkeen. Räikkönen teki ainoan suunnitellun varikkokäyntinsä 25. kierroksella. Kimi nousi varikkokäyntien myötä viidennelle sijalle. Räikkönen pääsi ennen varikkokäyntiään ohittamaan Alonson radalla, mutta espanjalainen oli siinä vaiheessa jo tehnyt ensimmäisen varikkokäyntinsä. Räikkösen mahdollisuudet hupenivat, kun hän joutui tekemään suunnittelemattoman varikkokäynnin 28. kierroksella, jolloin hänen pahasti kulunut vasemman puolen takarengas vaihdettiin. Räikkönen putosi tässä yhteydessä 11. sijalle.

Montoya kävi toisen kerran tankkauksessa 40. kierroksella ja piti kärkipaikkansa. Alonso oli tehnyt oman toisen varikkokäyntinsä kierrosta Montoyaa aiemmin ja pitänyt toisen sijansa. Kilpailun nopeimman kierrosajan tehnyt Kimi Räikkönen yritti lopussa raivokkaasti tavoittaa kolmatta sijaa, mutta pyörähti radalla. Räikkönen putosi tässä yhteydessä hetkeksi viidenneksi, mutta ohitti vielä Trullin nousten takaisin neljänneksi. McLarenille oli vähällä tulla lisää epäonnea, kun Montoyan vasen takarengas meni loppukierroksilla samalla tavalla huonoon kuntoon kuin Räikkösellä kisan aiemmassa vaiheessa. Montoya sai kuitenkin renkaansa kestämään kasassa ruutulipulle asti ilman varikkokäyntiä.

- Eroa oli vissiin nelisen sekuntia kaksi kierrosta ennen maalia. Ajattelin, että se riittää. Oli pakko ajaa maltilla, yhtään ei ollut varaa runtata, Montoya kuvaili tunnelmiaan.

Toisena ajanut Alonso sai tallilta radiolla tiedon Montoyan ongelmista loppumatkasta. Hän kiristi vauhtia ja yritti ajaa kolumbialaisen kiinni, mutta siihen ei matka riittänyt.

- Yritin pistää hänelle vähän painetta, mutta se oli jo liian myöhäistä, Alonso tunnusti.

Ferrari-talli oli kotiradallaan vaisu. Michael Schumacher ajoi kymmenenneksi lähes kierroksen Montoyalle hävinneenä.Schumacher menetti samalla teoreettisetkin mahdollisuudet voittaa kuluvan kauden maailmanmestaruus. Hän on edelleen MM-sarjassa kolmantena, mutta eroa Alonsoon on jo 48 pistettä. Rubens Barrichello joutui käymään ylimääräisessä renkaanvaihdossa ja hiipui 12. sijalle.

Kilpailussa ei nähty yhtään keskeytystä. Aikaisemmin ainoastaan Hollannin GP 1961 on ajettu läpi ilman keskeytyksiä. Tämänvuotisessa USA:n GP:ssä kaikki startissa mukana olleet kuusi autoa ajoivat niin ikään maaliin, mutta virallisissa tuloksissa lämmittelykierroksen jälkeen varikolle kurvanneet Michelin-renkaita käyttäneet 14 autoa merkittiin keskeyttäneiksi.

F1-sarja jatkuu jo ensi viikonvaihteessa Span radalla Belgiassa.

Italian GP, lopputulokset:
1. Juan Pablo Montoya   McLaren    1.14.28,659    2 varikkokäyntiä
2. Fernando Alonso      Renault        + 2,479    2
3. Giancarlo Fisichella Renault       + 17,975    2
4. Kimi Räikkönen       McLaren       + 22,775    2
5. Jarno Trulli         Toyota        + 33,786    2 
6. Ralf Schumacher      Toyota        + 43,925    2
7. Antonio Pizzonia     Williams      + 44,643    2
8. Jenson Button        BAR         + 1.03,635    2
9. Felipe Massa         Sauber      + 1.15,413    2
10. Michael Schumacher  Ferrari     + 1.36,070    2
11. Jacques Villeneuve  Sauber     + 1 kierros    2
12. Rubens Barrichello  Ferrari    + 1 kierros    3
13. Christian Klien     Red Bull   + 1 kierros    2
14. Mark Webber         Williams   + 1 kierros    3
15. David Coulthard     Red Bull   + 1 kierros    2
16. Takuma Sato         BAR        + 1 kierros    3
17. Tiago Monteiro      Jordan    + 2 kierrosta   2
18. Robert Doornbos     Minardi   + 2 kierrosta   2
19. Christijan Albers   Minardi   + 2 kierrosta   4
20. Narain Karthikeyan  Jordan    + 3 kierrosta   4

Nopein kierrosaika: Kimi Räikkönen 1.21,504 kierroksella 51.
Voittaja Montoyan keskinopeus 247,096 km/t.

Ei keskeyttäneitä.

Kuljettajien MM-pistetilanne Italian GP:n (15/19) jälkeen:
1.  Alonso       103 pistettä
2.  Räikkönen     76  
3.  M.Schumacher  55 
4.  Montoya       50
5.  Trulli        43 
6.  Fisichella    41 
7.  R.Schumacher  35 
8.  Barrichello   31 
9.  Heidfeld      28 
10. Button        24 

Valmistajien MM-pistetilanne Italian GP:n (15/19) jälkeen:
1.  Renault          144
2.  McLaren-Mercedes 136
3.  Ferrari           86
4.  Toyota            78
5.  Williams-BMW      54
6.  Red Bull-Cosworth 27
7.  BAR-Honda         25
8.  Sauber-Petronas   14
9.  Jordan-Toyota     11
10.  Minardi-Cosworth  7

(MTV3)

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja