Monitoimimurtaja Fennica ryhtyy töihin Brasiliassa

Rahoitusongelmissaan painiskelevan Suomen merenkulkulaitoksen pelastus, monitoimimurtaja Fennica on ryhtymässä vaativaan putkenlaskuoperaatioonsa Brasiliassa. Alus on saapunut lastauspaikkaansa Barra do Riachoon. Merenkulkulaitoksessa arvioidaan, että valtion budjetissa ylimitoitetut väylämaksutulot aiheuttavat laitoksen budjettiin tänä vuonna lähes 32 miljoonan markan vajeen. Monitoimimurtaja Fennicalle järjestynyt Brasilian-työ oli kuin lottovoitto: tämä auttaa huomattavasti vajeen paikkaamista.

Merenkulkulaitoksen offshore-operoinnin käyttöpäällikkö Petteri Koivumäki arvioi, että Fennican-projektin arvo on kymmeniä miljoonia markkoja. Kun siitä vähennetään projektin kulut ja käyttömenot, puhdasta voittoa tulisi arviolta parikymmentä miljoonaa markkaa. Näin sillä edellytyksellä, että työt sujuvat suunnitelmien mukaan.

Mahtavia putkimääriä

Talven ja kevään työt ovat putkenlaskua Marlim- ja Roncador-öljykentillä. Ne sijaitsevat Rio de Janeirosta 300 kilometriä pohjoiseen Campos-nimisellä manneralueella noin 100 kilometriä rannikosta. Veden syvyys alueella on 1300 metriä, mikä on huomattavan paljon syvempää kuin niillä Pohjanmeren alueilla, joilla Fennica on aikaisemmin laskenut putkea.

Työn tilaaja on Brasilian valtion öljy-yhtiö Petrobras. Työt käsittävät 12-13 erillistä putkenlaskutyötä, yhteensä putkea lasketaan 114 kilometriä. Putket valmistetaan Barra do Riachossa sijaitsevassa tehtaassa, josta ne kelataan suoraan aluksen kannella olevalle rullalle.

Rullalta mereen

Fennican peräkannella on putkenlaskurata, johon kuuluu halkaisijaltaan 17 metrin putkirulla ja putken laskuramppi. Rullalle mahtuu kerrallaan 1300 tonnia yhtenäistä teräsputkea. Rampin kallistusta ja poikittaista paikkaa voidaan säätää ja rampin tehtävänä on suoristaa rullalle taivutettu putki suoraksi ennen sen laskemista merenpohjaan. Aluksella on suomalaisen miehistön lisäksi noin 40 offshore-työntekijää, joiden tehtävänä on varsinaiset putkenlaskuun liittyvät työt. Henkilökunnan osalta työt jatkuvat samalla rytmillä kuin kesällä Pohjanmeren operaatioissa eli 4 viikkoa työtä ja sen jälkeen 4 viikkoa lomaa Brasilian työt kestävät toukokuun puoliväliin saakka, minkä jälkeen Fennica palaa Pohjanmerelle kesäkuun ensimmäisen viikon jälkeen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat