Moniavioinen kettu, härski joulupukki – muistatko nämä kohua herättäneet mainokset?

Välillä mainokset ylittävät kuluttajien mielestä hyvän maun rajan. Bussipysäkillä nainen kekkuloi liian vähissä vaatteissa, radiomainoksessa stereotypioidaan homoseksuaaleja, alkoholimainonta tuntuu olevan kohdistettua lapsille.

Mainonnan eettinen neuvosto saa valituksia sekä kuluttajilta, elinkeinonharjoittajilta että mainontaan liittyviä kysymyksiä käsitteleviltä järjestöiltä ja viranomaisilta. Neuvosto antaa mahdollisesti valituksen käsiteltyään lausunnon siitä, onko mainos ollut hyvän tavan vastainen.

Esimerkiksi vuonna 2010 neuvostolta pyydettiin lausuntoa lähes 80 mainoksesta. Näistä pariinkymmeneen mainokseen neuvosto antoi lausuntonsa; alle kymmenen lausunnoista oli huomautuksia, muut vapauttavia tuomioita.

Usein käsiteltävät mainokset päätyvät valitusten jälkeen myös median pyöritykseen. Keräsimme muutamia viime vuosien valituksia – nämä mainokset ovat ärsyttäneet ihmisiä (listaan poimittu vain niitä, joista neuvosto on antanut huomautuksen):

Moniavioinen kettu (2010)

Neuvosto sai lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Olvin kevytsiiderimainoksesta. Hänen mielestään mainos oli edesvastuuton, koska siinä oli lastenohjelmista tuttuja, puhuvia eläimiä ja suoraa kehotusta alkoholin nauttimiseen. Mainoksessa kettu istui sohvalla, ja televisiosta kuului ääni "kettu on moniavioinen".

Mainos sai huomautuksen, koska sitä oli esitetty lapsia ja nuoria kiinnostavan elokuvan yhteydessä – vaikkakin kello 21 jälkeen.

Åttå Drinkero syrjii homoseksuaaleja ja ruotsinkielisiä (2010)

Åttå Drinkero -siideristä tuli useita lausuntopyyntöjä. Hartwallin juoman mainoksen katsottiin antavan stereotyyppisen kuvan homoseksuaaleista ja ruotsinkielisistä. Mainostaja pyrki mainoksessa tuomaan hauskalla tavalla esille uuden tuotteensa. Siinä esiintyi Kjartan-hahmo, jonka mielestä tuote oli varmasti Ruotsista, koska se on niin hyvää.

Triumph ulkomainos: Nainen seksiobjektina (2011)

Lausuntopyynnön mukaan Triumph-alusvaatevalmistajan mainoksessa naista käytetään katseenvangitsijana ja seksiobjektina.

Neuvoston mukaan mainoskuva ei kuitenkaan itsessään ole hyvän tavan vastainen, koska vähäpukeista naista ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halveksivalla tavalla. Esimerkiksi naistenlehdessä mainos olisi ollut hyväksyttävä. Nyt kuitenkin kiinnitettiin huomiota siihen, että mainosta oli esitetty rakennustyömaan julkisivulla isokokoisena julisteena, jolloin se oli tavoittanut myös lapset ja nuoret heidän normaalissa elinympäristössään.

Thaikuutiot – vihjataan thai-naisten seksuaalisesta hyväksikäytöstä? (2011)

Eräs yksityishenkilö on närkästynyt Kitchen Joy Thaikuutioiden radiomainoksista. Mainoksissa viitataan hänen mukaansa thaimaalaisten naisten seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Mainoksessa miesääni kertoo muun muassa: Joo mä olin kuullut, että thaimaalainen on tulisempaa kuin suomalainen. Aluksi vähän ujostutti ja hävettikin -- tuli jälkeenpäin tosi hyvä olo ja mieli teki vetää heti uudestaan. -- pakko sanoa, että kyllähän tuo thaimaalainen toimii.

Myös neuvoston mielestä mainoksesta syntyi mielleyhtymä thaimaalaisten naisten seksuaaliseen hyväksikäyttöön.

Erotiikkasivuston härski joulupukki? (2011)

Radioasemalla pyörineestä Kaalimato-sivuston mainoksesta on myös annettu huomautus lausuntopyynnön perusteella. Lausuntoa pyytäneen mielestä mainos on härski ja houkuttaa lapsia kuuntelemaan, mitä joulupukilla on sanottavana.

Mainoksessa käydään keskustelu nais- ja miesäänen välillä, nainen aloittaa: – Kuka siellä? – Pukki täällä. – Ai pukki? – Päästäisitkö Marjukka pukin sisään? – En päästä. – Päästä Marjukka, pukki haluaisi kovasti maistaa Marjukan piparia.

Mainoksen lopussa naisääni kertoo "kaikenlaiset lahjat aikuisille, kaalimato.com".

Neuvoston mukaan huomauttamisen arvoista oli se, että mainosta oli esitetty päiväsaikaan ja siinä oli kerrottu erotiikkavälinesivuston osoite.

Nainen miestenvaatemainoksessa – seksiobjekti? (2011)

Jack & Jones -vaatekaupan ikkunoissa ja internetsivuilla olleesta mainoksesta tuli aikoinaan useita lausuntopyyntöjä. Pyyntöjen mukaan bikiniasuisen naisen käyttö miesten vaateliikkeen mainoksessa ei ole tarkoituksenmukaista, vaan naista käytetään vain katseenvangitsijana ja seksiobjektina. Neuvoston mukaan vähäpukeisella naisella ei ole yhteyttä mainostettavaan tuotteeseen, joten mainos on hyvän tavan vastainen. Neuvosto on ottanut kantaa vuosien varrella useisiin samantyyppisiin tapauksiin, joten ratkaisukäytäntö on vakiintunut.

Aivan uusimpia lausuntopyyntöjä mainonnan eettisellä neuvostolla ei ole vielä julki. Kuitenkin yksi tuoreimmista lausuntopyynnöistä koskee H&M:n bikinimainosta, jossa bikinimallin vartalo on tehty tietokoneella.

Lue myös:

    Uusimmat