Monacon GP:n lehdistötilaisuus: Hamiltonin huippuhetki

Monacon GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla voittaja Lewis Hamilton (LH), toiseksi sijoittunut Robert Kubica (RK) sekä kolmanneksi ajanut Felipe Massa (FM).

Kysymys, Lewis, aloitetaan kisan alun tapahtumista?

LH: Sain hyvän lähdön. Tiesin autoni hyväksi ja tiesin pystyväni haastamaan Felipen. Jossain vaiheessa en nähnyt mitään. Vesisuihkujen takia ei pysty näkemään, onko sade yltymässä vai vähenemässä. Tabac-mutkassa radan poikki virtasi puro. Osuin siihen puroon, autoni yliohjautui ja liukui kaiteeseen. Takarengas hajosi osumasta. Onneksi pystyin kertomaan asiasta nopeasti tallille ja he pystyivät reagoimaan siihen niin nopeasti kuin mahdollista. Talli teki fantastista työtä. En olisi yltänyt tähän ilman heitä.

Kysymys, Lewis, pystyit muuttamaan taktiikkaasi ja sään muuttuminen hyödytti sinua?

LH: Tällaisessa kelissä on tärkeää pitää auto radalla. On vaikea selittää, kuinka hankalaa meillä kaikilla oli vesiliirtojen kanssa. Piti ajaa todella varovaisesti. Meidän piti muuttaa taktiikkaani ja se onneksi toimi minun edukseni. Minun oli helppo ajaa sekunnin nopeimpia kierrosaikoja kuin muut. Sitä vauhtia oli mukava ajaa. Kysyin tallilta, pitäisikö minun ajaa nopeammin, mutta he sanoivat, ettei tarvitse. Olin 40 sekunnin johdossa, kun ajamatta oli 20 kierrosta. Ajattelin, että pidän vain eron samana, mutta sitten radalle tuli turva-auto.

Kysymys, Lewis, lopussakin riitti tapahtumia?

LH: Nicolle sattui iso kolari. Tallini kertoi, että hän on kunnossa. Turva-auton tuleminen radalle vei minulta ison johdon. Talli kertoi minulle, että voin ajaa vielä 30 kierrosta niillä renkailla, jotka minulla olivat alla. Tiesin radan kuivuvan ja onnistuin pitämään renkaani hyvässä kunnossa. Se ratkaisi voiton, että pystyin ajamaan niillä renkailla niin pitkään kuin halusin, vaikka teimme varikkokäynnin etuajassa.

Kysymys, Lewis, minkälainen uusintalähtö turva-auton jälkeen oli?

LH: Olen tottunut niihin. Viime vuonna tein Kanadassa samanlaisen. En hermostunut siitä. Kaikilla oli vaikeuksia saada renkaiden lämpötilat takaisin ylös. Sain onneksi tehtyä hyvän eron ja pidin sen mukavana loppuun asti. Laskin kyllä kierroksia.

Kysymys, Robert, kahden varikkokäynnin taktiikalla oli vaikea kilpailla Lewisia vastaan, joka käytännössä vaihtoi yhden varikkokäynnin taktiikalle?

RK: Aloitimme kisan liian alhaisilla rengaspaineilla. Minulla oli paljon vaikeuksia 3-4 ensimmäisen kierroksen aikana. Onneksi Räikkönen sai rangaistuksen. Olin paljon häntä nopeampi, mutta en pystynyt ohittamaan. Toisen takana ajaessa ei nähnyt mitään. Felipe teki ykkösmutkassa virheen ja minä pääsin johtoon. Toisella vedollani kärsin takarenkaiden pintakumin irtoamisesta. Felipe tuli ainoaksi suunnitellulta varikkokäynniltään minun eteeni. Hänellä oli paljon raskaampi polttoainekuorma, mutta hän karkasi silti. Takarenkaideni kunnon parannuttua tein 2-3 sekuntia häntä nopeampia kierrosaikoja. Olin paljon nopeampi, mutta en pystynyt ohittamaan. Onneksi Glock oli edessämme kuivan kelin renkailla. Näin hänen olleen paljon meitä nopeampi ja ilmoitin tallille tulevani renkaidenvaihtoon. Teimme sen onneksi nopeammin kuin Felipe ja onnistuimme ohittamaan. Aika monta ihmettä tapahtui. Kisa oli minulle rankka. Toinen sija oli meillä tänä viikonloppuna maksimisuoritus.

Kysymys, Felipe, pidät ykkösmutkassa, mutta et ollut siinä onnekas?

FM: Tällaisessa kisassa tapahtuu kaikille tiukkoja tilanteita. On helppo menettää keskittymisensä hetkeksi. En saanut autoa pysähtymään jarrutuksessa, koska jarrutin vähän ajolinjan ulkopuolella. Kisani oli vaikea. Radioyhteys talliin oli poikki 20 kierroksen ajan. Olin varikkotaulun varassa eikä ollut helppo tietää, mitä kisassa kulloinkin tapahtui. Ensimmäisellä vedolla olin tästä vaaratilanteestani huolimatta erittäin nopea. Vauhtini oli hyvää jopa Lewisiin ja Robertiin verrattuna. Taktiikka toimi hyvin ja auto oli täydellinen. Sitten vaihdoimme yhden varikkokäynnin taktiikalle ja tankkasimme autoon niin paljon bensaa, että se riittäisi kisan loppuun asti. Se oli suuri virhe, sillä rata kävi koko ajan kuivemmaksi. Odotimme sateen jatkuvan, mutta uutta sadekuuroa ei tullut. Kun Robert kävi varikolla renkaidenvaihdossa, halusin minäkin tulla varikolle. Kävimme tallin kanssa vaikean keskustelun. Meiltä kesti liian kauan tehdä päätös renkaiden vaihtamisesta, koska polttoainettahan minulla oli loppuun asti. Taktiikkavirhe oli harmillinen. On kuitenkin hyvä olla palkintopallilla. Olen tyytyväinen tulokseen, vaikka odotinkin voittoa, sillä auto oli mahtava kuivalla radalla. Tein ensimmäisen varikkokäynnin joukon viimeisenä, mikä osoittaa, että automme oli hyvä myös aika-ajossa.

Kysymys, Felipe, saitko uusintalähdössä hyötyä siitä, että olit pehmeämmillä kuivan kelin renkailla?

FM: En tiedä. Kisa oli siinä vaiheessa jo menetetty. Otin pehmeämmät renkaat, koska rata oli vielä paikoitellen kostea ja nämä renkaat oli helpompi saada lämpimiksi. En usko, että pehmeällä ja kovalla renkaalla oli suurtakaan eroa koko viikonloppuna.

Kysymys, Lewis, olet voittanut täällä nyt F3:ssa, GP2:ssa ja F1:ssä?

LH: Tämä on urani huippuhetki ja se pysyy sellaisena elämäni loppuun asti. Loppukierroksilla muistelin sitä, että Ayrton Senna voitti täällä useasti ja tiesin, että voittaminen täällä olisi mahtavaa. Tiesin kuitenkin, että mitä vain voi tapahtua, joten täytyi pysyä poissa kaiteista. Suuri kiitos tallin väelle sekä täällä että tehtaalla. Kiitokset myös faneilleni, joita on täällä paljon. Perheeni on ollut täällä tukemassa minua koko viikonlopun. Rakkaita terveisiä äidille.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat