Monacon GP-ennakko: Katuradan hohtoa

Kauden seitsemäs osakilpailu ajetaan sarjan hohdokkaimmissa maisemissa. Monacon GP on legenda ja kuuluu sarjaan, vaikka rata sinänsä ei ole enää nykyvaatimusten tasoinen. Monacon GP on myös kaikkea muuta kuin pelkkää ajamista. Fiilis kisa-alueella on koko viikon erilainen kuin missään muualla ja kaupunki elää täysillä formula ykkösten tahdissa.

Laitureissa lepäävät jahdit ovat tietysti luku sinänsä. Viime vuonna Kimi Räikkönen teki nukkui harjoituksia edeltäneen yön vuokrajahdissaan. Johtuiko kaiteeseen ajo sitten täysin tästä; ei ehkä, mutta saattoi sillä oma osansa olla. Tänä vuonna Kimi viettää yönsä vakaassa hotellihuoneessa.

McLaren on ajanut ensimmäiset testikilometrinsä uudella autollaan. Monacoon sitä ei vielä tuoda, sillä autossa on toistaiseksi ollut pahoja ongelmia. Monacossa vanhallakin autolla varmasti pärjää, sillä kyseessä on enemmän kuljettajan kuin auton rata. Kausi on edennyt tähän asti kaksijakoisesti. Kolme ensimmäistä kilpailua eivät sujuneet Ferrarilta viimevuotiseen tapaan, mutta kun kisat siirtyivät Euroopan puolelle, Ferrari on jatkanut siitä, mihin se viime kauden lopussa jäi. Uusittu aika-ajo on sen sijaan sujunut koko kauden ajan Ferrarin tahdissa, sillä vain kerran jonkun muun tallin auto on ottanut ykkösruudun haltuunsa. Tämä tapahtui Malesiassa, kun Fernando Alonso ajoi Renaultinsa paalulle.

Michael Schumacher on startannut ykkösruudusta nyt kolmesti peräkkäin ja myös tuonut autonsa maaliin ykkösenä kolmesti peräkkäin. Alkukauden epäonni on siis vaihtunut murskatahtiin, ja ero MM-sarjan kärkinimeen Kimi Räikköseen on kaventunut jo kahteen pisteeseen. Ferrarin vauhti on ollut todella huikeaa ja luotettavuus uuden mallin kanssa sataprosenttista. Monacon ahtailla kaduilla voimasuhteet kuitenkin tasoittuivat, joten yllätyksille on sijaa.

Näitä yllätyksiä saattaa hyvinkin tulla jälleen Renaultin osalta. Autot ovat nopeita, mutta huipputehoja tiimi ei ole vielä saanut irti riittävästi moottoristaan. Monacoon talli kuitenkin lähtee hakemaan jopa kaksoisvoittoa, mikä ennakkoon kuulostaa huikealta tarinalta. Mahdollisuuksia siihen kuitenkin on. Toinen talli, joka saattaa nousta mukaan kärkikahinoihin on BAR. Varsinkin Jenson Button on viime aikoina ollut todella vahva ja pitänyt kokenutta tallikaveriaan ahtaalla. Ei kannata unohtaa Toyotaa, varsinkin Cristiano da Matta on nimi, joka voi nousta korkealle. Mikä merkitys Jordanille, Jaguarille, Renaultille ja Minardille on torstain ylimääräisestä testistä, jää myös nähtäväksi.

Mitkä ovat sitten tallien taktiikat ensi sunnuntain kisassa? Tähän asti olemme nähneet enemmän pysähdyksiä verrattuna vuotta aiemmin ajettuihin kilpailuihin. Monacossa ohittaminen on tunnetusti erittäin vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Kuljettajat ovat suosineet yhtä pysähdystä, sillä varikkokäynnin jälkeen hitaamman taakse juuttuminen pilaa monesti mahdollisuuden ajaa kärkitiloista. Nyt on siis edessä todella kova haaste, sillä kahdenkymmenen kuljettajan joukosta löytyy varmasti niitä, jotka ajavat lauantain aika-ajon sellaisella polttoainekuormalla, jolla pystyvät puristamaan lähtöpaikkansa ensimmäisiin riveihin. Kumpi taktiikka on siis järkevämpi ? Ajaa alussa kovaa ja juuttua muiden taakse stoppinsa jälkeen, vai ottaa "varman päälle" valiten yhden pysähdyksen? Kukaan ei tiedä toisten ajatuksia. Kisasta tulee taktiikoiden osalta varsin mielenkiintoinen. Kolmea pysähdystä on vaikea uskoa kenenkään tällä kertaa tekevän.

Monacon kisaviikonloppu viedään läpi muihin kisoihin verrattuna poikkeuksellisella aikataululla. Normaalisti perjantaina nähtävät tapahtumat ajetaan jo torstaina, perjantaina on vapaapäivä. Lauantai ja sunnuntai viedään läpi normaalisti. Rata on muuttunut hieman ja varikkoalue on suurentunut huomattavasti. Kilpailijoille Monacon voitto on yksittäisistä voitosta arvostetuin. Kaikki haluavat nousta rappuset ylös noutamaan ykköspokaalia. Suomalaisista tähän ovat toistaiseksi pystyneet Keke Rosberg ja Mika Häkkinen. Viime vuonna voittajaksi ajoi David Coulthard.

Teksti: Tomi Tuominen (25.5.2003)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat