Mobiilimarkkinoinnille ennustetaan vahvaa kasvua

Kännyköiden käyttö markkinointikanavana on edelleen vähäistä, mutta tuoreen Mobiilimarkkinoinnin käsikirja arvioi sen kasvavan huimaa vauhtia.


Matkapuhelinten avulla tapahtuvaan markkinointiin käytetään tänä vuonna vain parikymmentä miljoonaa markkaa, mutta alalle povataan vahvaa kasvua lähivuosina. Ensi vuonna kännykkämarkkinointiin käytetään jo kolminkertainen summa, povaa tuoreen Mobiilimarkkinoinnin käsikirjan kirjoittaja Toni Keskinen.

Viime viikolla ilmestyneen kirjan on kustantanut Mainostajien liitto. Keskinen toimii kehitysjohtajana mobiilimarkkinointia harjoittavassa Mobilemetrics-yhtiössä.

Markkinointiin viime vuonna Suomessa käytettyyn vajaan 15 miljardin markan summaan verrattuna mobiilimarkkinointiin panostetut rahamäärät ovat vielä häviävän pieniä. Keskinen ei kuitenkaan halua paisutella matkapuhelinten merkitystä markkinointikanavana.

-Mobiilimarkkinointi on edelleen vain marginaaliratkaisu osana isompaa kokonaisuutta, Keskinen toteaa. Keskisen mukaan mobiilikampanjat kytkeytyvät käytännössä aina esimerkiksi lehti- tai televisiomainoksiin.

Ei tekstiviestejä väkipakolla

Keskisen mukaan mobiilimarkkinoinnin yleistyminen ei tarkoita sitä, että suomalaisten matkapuhelimet täyttyvät milloin minkäkin tuotteen erinomaisuutta ylistävistä tekstiviesteistä.

-Tekstiviesteille täytyy olla vastaanottajan lupa ja niistä täytyy olla jotain hyötyä vastaanottajalle, Keskinen toteaa.

Esimerkkinä Keskinen mainitsee palvelun, jossa jokin tuotevalmistaja tarjoaa halukkaille tekstiviesteinä esimerkiksi jääkiekon MM-otteluiden tuloksia. Tekstiviesteihin voidaan ottelutulosten oheen liittää kyseistä tuotetta mainostavaa tekstiä. Toisena esimerkkinä mobiilimarkkinoinnista Keskinen mainitsee lehti-ilmoituksen, jossa olevasta puhelinnumerosta kuluttaja voi tekstiviestillä tilata itselleen esimerkiksi lehden näytenumeron tai näytteen kosmetiikkatuotteesta.

Kännykkä voi toimia myös "internetin kaukosäätimenä", sillä kuluttaja voi tilata sähköpostiosoitteeseensa itseään kiinnostavaa materiaalia lähettämällä osoitteensa mainostajan numeroon. Keskisen mukaan kännykän valttikorttina on käytön helppous.

-Tekstiviestit mahdollistavat välittömän, impulsiivisen reagoinnin markkinointikampanjoihin, Keskinen arvioi.

Kustannustehokkuus kunnossa

Keskisen mukaan mobiilimarkkinointi on kustannustehokasta, sillä kampanjoiden pohjalta voidaan laatia tietokantoja, joita voidaan hyödyntää myöhemmin tuotteen markkinoinnissa. Kampanjoihin osallistuvat kuluttajat muodostavat tarkan, kyseisestä tuotteesta kiinnostuneen kohderyhmän. Mobiilikampanjoiden onnistumisasteet ovatkin Keskisen mukaan olleet tavanomaista parempia.

-Mobiilimarkkinointi on monella tavoin lähellä suoramarkkinointia, jonka osuus markkinointimarkoista on kasvussa, Keskinen sanoo.

Keskisen mukaan nopean dataliikenteen mahdollistavien gprs-puhelinten markkinoilletulo antaa tuulta mobiilimarkkinoinnin purjeisiin. Perinteiset sms-tekstiviestit säilyvät keskeisenä mobiilimarkkinoinnin välineenä vielä vuosia.

-Uudet päätelaitteet ovat toistaiseksi vain pienten eliittiryhmien käytössä, Keskinen toteaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat