Miten USA:n shoppailupäivä Black Friday näkyi Suomen Älä osta mitään -päivässä?

Yhdysvalloissa vietetään tänään perinteistä Black Friday -ostospäivää eli mustaa perjantaita, joka aloittaa joulun myyntisesongin.

Ilmauksella tarkoitetaan sitä, että päivä voi kääntää kauppojen tuotot mustalle (black) erotukseksi tappiota merkitsevästä punaisesta. Yhdysvalloissa Black Friday liittyy myös olennaisesti kiitospäivän viettoon, mikä on yleinen vapaapäivä.

Verkkokaupat heräilemässä

Suomessa Musta perjantai on näkynyt vain muutamien verkkokauppojen tarjoamina alennuksina. Esimerkiksi Expert on ensimmäistä kertaa Black Friday -päivässä mukana yhteispohjoismaisella tempauksellaan.

– Meillä on tänään ollut kaikkien aikojen kovimmat kävijäennätykset netissä, minkä takia nettisivumme kaatuivatkin päivällä hetkeksi. Kampanja näyttää toimivan erittäin hyvin, hehkuttaa Expertin myyntijohtaja Tapani Aaltonen.

Tämän rinnalla Expert-myymälöissä on meneillään aiheeseen liittyvät teemapäivät.

– Emme tosin mainosta sitä Black Friday -nimellä, vaan joulunavaus-kampanjana, joka kestää koko viikonlopun.

Aaltosen mielestä Black Friday ei juurikaan ole levinnyt suomalaisiin liikkeisiin.

– Selvitimme asiaa hieman etukäteen ja ainakaan meidän tietoomme ei ole tullut, että siihen olisi lähdetty mitenkään sankoin joukoin. Itse asiassa emme tiedä ketään muuta, Aaltonen selvittää.

"Hyvin amerikkalainen myyntikikka"

Ainakaan tavaratalo Stockmann ei hallintopäällikkö Magnus Rosenbergin mukaan kulje Black Fridayn siivillä.

– Mulla on sellainen mielikuva, että se on täysin amerikkalainen asia. Heillä alennusmyyntiaika alkaa vähän aikasemmin kuin meillä Suomessa. Meillähän perinteisesti alennusmyynnit alkavat vasta joulun jälkeen, Rosenberg perustelee.

Entä voisiko Stockmann jatkossa olla mukana?

– En nyt suoranaisesti näe meitä mukana, mutta kaikki on mahdollista. Toisaalta meillä on kanta-asiakasetuja pitkin vuotta. Tällä Black Fridaylla on pitkä perinne Amerikassa ja ihmiset ikään kuin kasvavat siihen. Päivästä ei siellä voida edes enää luopua, koska kaikki odottavat sitä ja säästävät rahojaan.

Myöskään tavarataloketju Anttila ei ole lähtenyt leikkiin mukaan.  

– Emme ole tehneet mitään toimenpiteitä näiden päivien suhteen, emme myymälässä emmekä netissä. Käymme muutoin vilkasta joulukauppaa tulevanakin viikonloppuna, sanoo Anttilan asiakkuusjohtaja Ari Rissanen.

"Älä osta mitään ei näy myynnissä"

Tänään Suomessa vietetään osuvasti myös Älä osta mitään -päivää, joka on vastaisku Mustalle perjantaille.

Teemapäivä patistaa jokaista miettimään omaa kulutustaan ainakin yhden päivän ajan ja keksimään vaihtoehtoista tekemistä ostamisen sijaan. Osassa Euroopan maita Älä osta mitään -päivä on vasta huomenna.

Ainakaan Stockmannilla tai Anttilassa Älä osta mitään -päivä ei ole vaikuttanut myyntiin.

– Se ei näy meillä kaupassa, ei edes aiempina vuosina. Ja sitä on itse asiassa edes hyvin vaikea mitata. Tyypillisesti me kaupan alalla tapellaan asiakkaan vapaa-ajasta ja asiakkaan lopulliseen ostopäätökseen vaikuttaa sitten aina hyvin moni asia, sanoo Stockmannin Rosenberg.

– Älä osta mitään -päivä ei näy myynnissämme, vakuuttaa puolestaan Rissanen Anttilasta.

 

Lue myös:

    Uusimmat