Miten saada sosiaalisen median tempaus toimimaan?

Sosiaalisen median tempausten teho ja taso vaihtelevat suuresti. Moni suuriakin kannattajamääriä keräävä tapahtuma voi jäädä elämään vain verkkoon, kun taas onnistuneimmissa tapauksissa ihmiset saadaan konkreettisesti liikkeelle.

Metropolia-ammattikorkeakoulun yliopettaja Robert Arpon mukaan vaikuttavin tapa, mihin sosiaalisen median avulla pystytäänkin, on ihmisten mobilisointi todellisiin tekoihin.

- Ihmisten liikkeelle saanti riippuu ihmisten välisistä suhteista, luottamuksesta ja arvoista. Se vaatii sen, että kaikki kannattajat ovat todellisesti asian takana. Facebookissa organisoitu yleislakko epäonnistui juuri sen vuoksi, että ihmiset eivät jakaneet käsitystään yleislakon merkityksestä. Toiminta jäi pääosin pelkän keskustelun tasolle.

Keskusteluun osallistuminen erilaisilla foorumeilla onkin Arpon mukaan pääosin heikkoa kansalaisvaikuttamista. Mutta jos henkilön rooli yhteiskunnassa on merkittävä, vaikuttamisen taso nousee.

- Riippuu paljon siitä, esiintyykö henkilö keskusteluissa tutkijana, poliitikkona, opettajana vai kaupan asiakkaana. Keskustelulla voi olla vaikutusta silloin, kun henkilö osaa perustella kantansa riittävän hyvin, Arpo toteaa.

Hyvä videokampanjakin voi olla tehokas

Arpon mukaan sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen ei ole erillään ulkopuolisesta maailmasta. Onnistunut tempaus koostuu kolmesta elementistä: jaetusta arvopohjasta, sosiaalisen median avulla tapahtuvasta mobilisoinnissa sekä verkon ulkopuolisesta itse toiminnasta. Tästä esimerkkinä voidaan pitää huomenna järjestettävää Helsingin Kampissa. Ihmisten on helppo seistä teeman takana.

- Porkkanamafia on myös onnistunut sosiaalisen median käytössä niin, että ihmiset lähtevät liikkeelle.

Eivät kaikki pelkästään nettiin jäävät kampanjat silti tehottomia ole. Facebook-ryhmä voi Arposta olla vaikuttava, jos perustaja pitää sivustoa aktiivisesti yllä ja ihmiset kiinnostuvat siitä.

Videokampanjakin voi toimia. Yhdysvalloissa osoituksena siitä on Trevor Projectin It Gets Better -kampanja, jossa eri julkkikset ja yhteiskunnalliset vaikuttajat vetoavat Youtubessa seksuaalivähemmistöjen itsemurhien estämiseksi.

- Videokampanja toimii, kun se osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun ja se saa näkyvyyttä. Seksuaalivähemmistöthän ovat tällä hetkellä paljon esillä.

Nettiaktivismin seuraava askel

Arpo uskoo, että sosiaalisen median käyttö vaikuttamisessa ei ole vielä lopussaan.

- Paikannuspalveluiden liittyminen sosiaaliseen mediaan on seuraava askel. Palvelun avulla toiset näkevät, missä paikassa ihmiset ovat mitäkin mieltä. Mielenosoitusten mobilisointi käy sen avulla myös helpommaksi.

Mutta liikkuvatko nettitempaukset ikuisesti kevytaktivismin puolella?

- Rankempaa varmaan on murtautua tietojärjestelmiin. Tämä kuitenkin on tottakai ääri-ilmiö, Arpo pohtii.

Arpo ei usko, että nettiaktivismi muuttuisi radikaalisti sosiaalisen median sisällä.

- Vaikka sosiaalinen media olisi osa aktivismia, suurimmat muutokset liittyvät varmaankin netin ulkopuolella tapahtuviin asioihin.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat