Mistä Finnairin viimeaikaiset moottoriongelmat kertovat?

Viime päivinä sattuneet Finnairin lento-ongelmat ovat Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan harvinaisia tapauksia.

– Moottoriviat pitää raportoida. Viimeisimmän 1,5 kuukauden aikana kaupallisessa liikenteessä on maailmanlaajuisesti raportoitu 26 tapausta, jossa moottori on sammunut tai sammutettu lennon aikana.

– Kun ottaa huomioon, että aikavälillä on lennetty miljoonia lentoja, se kertoo lähinnä siitä, että nykyaikaiset suihkumoottorit ovat erittäin luotettavia.

Sunnuntaina New Yorkiin matkalla ollut Finnairin kone joutui laskeutumaan Kanadan Halifaxiin, koska toiseen moottoriin tuli tekninen vika.

Eilen Kuopioon suunnannut lentoyhtiön kone teki hätälaskun Helsinki-Vantaalle oltuaan ilmassa 15 minuuttia. Koneen moottorin turbiini oli rikkoutunut nousun aikana.

Todennäköisesti sattumaa

Henttu kertoo, että kotimaisten yhtiöiden liikenteessä on raportoitu viimeisten kahden vuoden aikana kymmenen moottorivikaa. Finnairin viime päivien ongelmissa on hänen mukaansa todennäköisesti kyse epäonnisesta sattumasta.

– Näissä kahdessa tapauksessa oli kyse eri moottorityypeistä, joilla on eri valmistaja ja huoltohistoria. Finnair selvittää moottorivalmistajien kanssa, mistä ongelmat johtuivat. Viranomaisten osalta ei ole tarvetta toimenpiteisiin, Henttu toteaa.

Moottoriongelmat johtuvat yleensä jonkun rakenneosan vaurioitumisesta. Kyse voi olla valmistusongelmasta tai ulkopuolisesta tekijästä.

– Joskus moottori on vaurioitunut, kun siihen on törmännyt lintuparvi. Syitä voi olla useita.

Vaikka viimeaikaisilla tapauksilla ei tunnu olevan yhteyttä, Finnairin selvitystyö kiinnostaa viranomaisia.

– Meitä kiinnostaa, mistä viat johtuivat ja miten sellaista voisi tulevaisuudessa välttää. Onhan kyse yleisestä ilmailun turvallisuuden kehittämisestä, Henttu toteaa.

Lentäjät: Kuulostaa pahemmalta kuin on

Suomen Lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtajan Hannu Korhosen mukaan toisen moottorin hajoaminen kuulostaa dramaattisemmalta kuin oikeasti on.

– Sanoisin, että kyseessä on lievä vaaratilanne. Pitää muistaa, että lentäjän kannalta kone on silti täysin hallittavissa, lentokapteeni sanoo.

Jos moottorissa ilmenee vika, koneen on laskettava lentokorkeutta ja suunnattava kohti lähintä varakenttää.

Korhosen mukaan haastavinta on, jos moottori hajoaa vuoriston yläpuolella. Silloin laskeutumisreitin löytäminen monimutkaistuu.

Hän kuitenkin vakuuttaa, että kaikkiin tilanteisiin löytyy ratkaisu.

– Lentokoneiden reitit on suunniteltu niin, että hajosi moottori missä vaiheessa tahansa, ainakin yksi varakenttä on aina koneen käytössä. 

Lentäjät käyvät läpi mahdollisia ongelmatilanteita simulaattoriharjoituksissa monta kertaa vuodessa.

Korhonen toteaa, että lentäjän kannalta pahin tilanne on ruumassa tai matkustamossa syttynyt tulipalo.

– Palon sammutus on lento-olosuhteissa monimutkaista ja haastavaa. Sellaiset tilanteet ovat kriittisimpiä, joita voin kuvitella.

Lue myös:

    Uusimmat