Missä kannattaisi shoppailla? Suomalaisyrityksetkin käyttävät uutta markkinointikikkaa

Mistä löytäisin alennuslenkkarit tai lähimmän silmälasiliikkeen? Entä missä päin kaverini liikkuvat? Ostoksilla kuljetaan yhä useammin kännykkä kädessä.

Esimerkiksi Foursquare-palvelussa käyttäjät kertovat kavereilleen sijainnistaan kirjautumalla älypuhelimillaan paikkoihin, kuten kauppoihin ja ravintoloihin. Kirjautumalla voi saada alennuksia.

Pikaruokaketju Hesburgerilla on ollut Foursquaressa tarjouksia jo kahden vuoden ajan. Ne ovat tehonneet etenkin 15–25-vuotiaisiin, kerrotaan Hesburgerin markkinointiviestinnästä vastaavasta mainostoimistosta Satumaasta.

– Sosiaalinen media on tullut vahvasti mukaan Hesburgerin markkinointiin. Facebook on pääpaikka, Foursquare toimii hyvin rinnalla, toimitusjohtaja Marko Edfeldt kertoo.

Paikkatietojen käyttö mainonnassa yleistyy. Vaikka Suomessa ilmiö ei ole vielä yhtä yleinen kuin Yhdysvalloissa tai Ruotsissa, asiantuntijan mukaan suomalaisyrityksetkin ovat löytäneet paikkatiedot varsinkin sosiaalisessa mediassa.

– Jatkuvasti näkee enemmän yrityksiä, jotka hyödyntävät esimerkiksi Facebookin paikkatietopalveluita tai Foursquarea. Myös suomalaisia ratkaisuja hyödynnetään, arvioi toimitusjohtaja Taneli Tikka Wisdom Like Silence Oy:sta, joka muun muassa valmentaa yrityksiä markkinoimaan sosiaalisessa mediassa.

Suomalaisfirmoihin kuuluvat esimerkiksi Walkbase ja RapidBlue Solutions, joka Markkinointi ja mainonta -lehden mukaan myi kesäkuussa yrityksensä yhdysvaltalaiselle ShopperTrakille.

Yritykset tuottavat tietoa ihmisvirtojen liikkeistä kaupan alan käyttöön.

Paikkatieto voi päätyä myös rikolliselle

Myös henkilökohtaista paikkatietoa voidaan hyödyntää mainonnassa.

– Ihmiset itse voivat ilmoittaa, että olen nyt tässä shoppailemassa, kertokaa mitä jännää löytyy, Tikka kuvailee.

Tikan mielestä paikkatietomainonnalla yritys voi helposti erottautua muista.

– Paikka on niin erinomainen tapa rajata kohderyhmiä. Luulisin, että tällä alueella on hurjasti varaa kasvuun.

Paikkamainonnan yleistyminen johtaa siihen, että tieto ihmisten sijainnista leviää yritysten käyttöön.

Tutkimus- ja kehittämisjohtaja Jyrki J.J. Kasvi Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus TIEKE:stä huomauttaa, että mitä laajemmalle tieto leviää, sitä todennäköisempää on myös rikollinen käyttö.

Esimerkiksi Foursquaressa tieto sijainnista on näkyvissä vain niille ihmisille, jotka käyttäjä on hyväksynyt ystävikseen. Kasvi muistuttaa, että mikään tietokanta ei kuitenkaan ole murtamaton.

– Jos tiedot siitä, missä olemme viiden viime vuoden aikana olleet, leviävät palvelimelta murtautumisen jälkeen, emme todellakaan tiedä, mitä tiedoilla tehdään.

"Ihmiset käyttäytyvät kuin itsensäpaljastajat"

Kasvin mukaan olennaista onkin se, kuka paikkatietojen antamista kontrolloi: tarjousten etsijä vai mainostaja.

Nykyajan kansalaistaitoihin kuuluu Kasvin mielestä ymmärtää, mitä tietoja itsestään on viisasta panna jakoon.

Entistä useampi julkaisee netissä tietoa omasta olinpaikastaan.

– Samaan aikaan, kun puhutaan yksityisyydestä, ihmiset käyttäytyvät kuin itsensäpaljastajat. Ehkä se on sosiaalisen median alkuhuumaa. Kaikki halutaan ottaa irti miettimättä, mitä siitä voi seurata.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat