Ministeriö tutkii tienkäyttömaksujen vaikutuksia

Tienkäyttömaksuihin halutaan liittää raskaan liikenteen ohella mukaan myös henkilöautoliikenne.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee selvitystä siitä, millaisia vaikutuksia mahdollisilla tienkäyttömaksuilla olisi Suomessa. Tarkastelussa on neljä maksumallia, joista kaksi koskee raskasta liikennettä ja kaksi henkilöauto- ja työmatkaliikennettä.

Malleissa laskutusperusteena ovat joko alueelliset ruuhkamaksut tai kilometriverotus. Maksuilla haluttaisiin muun muassa vähentää ympäristöhaittoja ja ruuhkia. Työn pitäisi valmistua viimeistään huhtikuussa.

Ministeriön neuvotteleva virkamies Tuomo Suvanto painottaa, että selvityksen perusteella ei vielä tehdä esitystä tiemaksujen käyttöönotosta.

- Tarkoitus on tehdä tällainen pohjaselvitys, jonka jälkeen voisimme saada aikaan yhteiskunnallista keskustelua aiheesta, Suvanto kertoo.

Liikennemäärät ovat kasvaneet länsimaissa keskimäärin 2-3 prosentin vuosivauhtia eikä ongelmia enää saada ratkaistua pelkillä tie- ja katuverkkoon tehtävillä investoinneilla. Suomi on Baltian maiden lisäksi ainoa eurooppalainen maa, jossa liikenteen käyttömaksuja ei ole käytössä missään muodossa.

Henkilöautot maksun piiriin

Suvannon mukaan alustavat selvitykset viittaisivat siihen, että pelkästään raskaalle liikenteelle asetettava tienkäyttömaksu ei olisi käytännössä mahdollinen. Raskasta liikennettä on Suomessa kaikesta huolimatta liian vähän suhteessa järjestelmän kustannuksiin.

- Kyllä se väkisinkin johtaa ajatukseen siitä, että jos tällaisia tienkäyttömaksuja halutaan ottaa, niin siihen pitää liittää henkilöautoliikenne mukaan.

Myös keskustelu koko autoverotuksen uudistamisesta on käynyt viime päivinä kovilla kierroksilla. Esillä on ollut muun muassa auton käytöstä perittävän ajoneuvoveron porrastaminen niin, että vanhoja raskaspäästöisiä autoja verotettaisiin kovemmalla kädellä. Suvannon mukaan tienkäyttömaksuja tutkitaan toistaiseksi kuitenkin omana kokonaisuutenaan.

Tekniikka ei saa maksaa liikaa

Tekeillä olevassa selvityksessä ei puututa siihen, millaisella tekniikalla maksujärjestelmä toteutettaisiin.

- Useissa maissa on tosin lähtökohtana se, että tekniikan kustannukset eivät saisi olla noin viittä prosenttia enempää, Suvanto kertoo.

Mahdollisia paikkoja tiemaksujen kokeilemiseen on Suvannon mukaan useita.

- Se riippuu siitä, millaisia ongelmia halutaan hallita tällä maksulla. Jos se on raskas liikenne ja siinä nimenomaan ulkomaiset ajoneuvot, niin silloinhan se kannattaa kohdistaa lähelle itärajaa. Jos taas halutaan hallita henkilöautoliikenteen ruuhkia, niin silloin tulevat kysymykseen suuret kaupungit.

Tienkäyttömaksujen vaihtoehdoista kertoi Helsingin Sanomat tänään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat