Ministeriö otti lusikan kauniiseen käteen - Viking sai vaatimansa

Viking Line ja telakkayhtiö STX Finland Oy allekirjoittivat lokakuun 25. päivä aiesopimuksen matkustaja-aluksen rakentamisesta Turussa.

Rakentamissopimuksen arvo oli 240 miljoonaa euroa, ja alus toimitettaisiin vuoden 2013 alussa. Tilaussopimuksessa oli kuitenkin yksi ehto: tilaus olisi riippuvainen Suomen valtion ympäristötuesta.

Mahdollisen ympäristötuen peruste oli se, että Viking Linen uusi alus kulkisi vähäpäästöisellä nesteytetyllä maakaasulla.

Vikingin mukaan tuesta olisi jo sovittu alustavasti ministeriön kanssa. Liikenneministeriö kuitenkin ilmoitti tuolloin, että tukea ei ole vielä myönnetty, ja että sen myöntäminen ei ole itsestäänselvyys. Ministeriö pisti kuitenkin niin sanotusti töpinäksi ja otti lusikan kauniiseen käteen. Tuen mahdollistava asetus valmisteltiin nopeasti.

Valtioneuvosto hyväksyi asetuksen alusten ympäristönsuojelua parantavien investointitukien yleisistä ehdoista 11. marraskuuta. Viime viikolla eduskunnassa hyväksytty valtion budjetti sisälsi määrärahan tänään jaetulle ympäristötuelle.

Tuki on siis ympäristötukea, vaikka oikeasti sillä turvataan kriisissä olevan suomalaisen laivanrakennuksen työpaikkoja. Mikä sen kauniimpaa, tuetaan hyvää asiaa, jolla voidaan sitten edistää vielä parempaa asiaa.

Tämäkin tuki tarvitsee EU:n komission hyväksynnän, eli tukea ei voida maksaa ennen kuin komissio on asian käsitellyt. Suorat yritystuet ovat EU:ssa kiellettyjä. Mutkan kautta EU-maissa tuetaan kuitenkin lähes kaikkea elinkeinotoimintaa, joten eiköhän tämäkin hieno ilmastonsuojeluinvestointi mene siellä läpi. Ja Turun telakka saa kauan kaivatun uuden laivatilauksen.

Katso Päivi Mäki-Petäjän juttu

Lue myös:

    Uusimmat