Ministeri rahoittaisi pohjoisen kaivoshankkeiden selvittelyä

Liikenneministeri Anu Vehviläinen aikoo esittää valtion lisätalousarvioon noin viiden miljoonan menoerää Lappiin kaavailtujen kaivosten liikenneväylien suunnitteluun. Rahalla käynnistettäisiin projekti, jossa selvitettäisiin väylävirastojen ja muiden tahojen kanssa parhaat ratkaisut rautateiden ja tiestön rakentamiseen tulevien kaivosten tarpeisiin. Etukäteen keskustelua on herättänyt mm. vaikutukset porotalouteen ja ympäristöön.

- On tärkeää, että me katsomme tässä suunnitteluvaiheessa kaikki huolella, mutta päämäärän pitää olla se, että meillä olisi vuonna 2015 uutta kaivannaistoimintaa Lapissa, toteaa liikenneministeri Anu Vehviläinen.

Vastuun jakoa hankesopimuksilla

Mahdollisesti perustettavien kaivosten liikennevaatimuksia arvioinut työryhmä esittää, että väylien suunnittelukustannukset jaettaisiin tasan kaivosyritysten ja valtion kesken.

Lisäksi työryhmä esittää, että valtio pyrkii sitouttamaan yritykset toimintaan erillisillä hankesopimuksilla. Niissä määriteltäisiin tarkemmin yritysten sitoutuminen pitkäaikaiseen toimintaan ja valtion rooli väyläinvestointien toteuttajana. Väylien rakentamisen rahoitusmalli sovittaisiin niin ikään myöhemmin erikseen.

Työpaikkoja ja verotuloja pohjoiseen

Tällä hetkellä suurimmat kaivoshankkeet pohjoisessa ovat Yara Finland Oy:n fosfaattikaivoshanke Soklissa Savukosken kunnassa sekä Kanadalaisen Northland Resourcesin rautamalmikaivoshanke Ruotsin Pajalassa ja Suomen puolella Kolarissa.

Ruralia-instituutin tekemien laskelmien mukaan noin neljä vuotta kestävässä rakentamisvaiheessa projektien työllistävä vaikutus olisi 12 000 henkilötyövuotta. Kaivosten ollessa toiminnassa alueella olisi yhteensä yli 3600 uutta pysyvää työpaikkaa. Verotulot lisääntyisivät tuotantovaiheessa valtion osalta 50 miljoonalla eurolla vuodessa ja alueen kuntien 2,5 miljoonalla vuodessa.

NÄIN MINISTERI VEHVILÄISEN LISÄRAHASTA KAIVOKSILLE

Lue myös:

    Uusimmat