Millaisia ovat presidenttiehdokkaat Facebookissa ja Twitterissä?

Presidentinvaalikamppailu on jo täydessä vauhdissa ehdokkaiden nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Lähes kaikki ehdokkaat ovat esillä näyttävästi, jakaen ja kommentoiden säännöllisesti heitä koskevia tapahtumia ja uutisia. MTV3 Uutisten vaalitoimitus kertoo, miten ehdokkaat ovat tähän mennessä ottaneet verkkoyleisön haltuun.

Eva Biaudet

Biaudet'lla on raikas kampanjasivusto, jota kaikki eivät ole välttämättä löytäneet huonon hakukonesijoituksen vuoksi. Tapahtumat tilattavissa omaan kalenteriin Googlen kautta. Pirteää, omaäänistä keskustelua suomeksi ja ruotsiksi Facebook-kampanjasivulla (1207 fania) ja Twitterissä (118 seuraajaa).

"Kaunis ja viileä aamu. Matkalla Lieksaan. Kohta tiukkoja kysymyksiä Lukiolaisilta." (Twitter-päivitys)

Sari Essayah

EU-parlamenttia painottavan nettisivuston perusteella ei ole ainakaan vielä aloittanut kisaa tosissaan. Facebook-sivullaan (510) Essayah saa kuitenkin jo tsemppiä ja siunausta vaaleihin.

"Avustusjärjestön uskottavuus koetuksella" (Facebook-muistiinpanon otsikko)

Pekka Haavisto

Kampanjasivusto nostaa näyttävästi esille Haavistoa tukevia kulttuurielämän vaikuttajia. Oma Youtube-kanava, joka kertoo kannatuksen keräämisestä "Haavistobileiden" avulla. Facebook-kampanjasivuilla (6202) ja Twitterissä (2192) viitataan persoonallisesti keskusteluihin vaikkapa Väyrysen kanssa.

"Aamulla puhumassa lukiolaisille rauhantyöstä. Kysymyksiä sateli NATOsta ydinvoimaan ja euron kriisiin." (Päivitys Facebookiin ja Twitteriin)

Paavo Lipponen

Nettisivut antavat äkkiseltään kuvan perinteisestä kampanjasta, mutta Flickr-palvelun koirakuvat yllättävät. Facebook-kampanjasivulla (577) on normaalien päivitysten lisäksi Lipposta koskevaa knoppitietoa ja tiedustelua yleisöltä kampanjan iskulauseeksi. Vuorovaikutus vahvaa myös Twitterissä (164).

"Radiohaastattelussa puhuttiin asiaakin, mutta tämän kepeämmän näkökulman halusivat poimia framille. Mikäs siinä." (Facebook-kommentti radiohaastattelusta)

Sauli Niinistö

Ennakkosuosikilla on näyttävä ja maanläheinen verkkosivusto. Hieman erikoinen ratkaisu on se, että Niinistön Facebook-sivun tykkäykset (21 288) ilmoitetaan virallisesti vaalikampanjan tukijoiksi ilmoittautuneiden vieressä. Facebookissa runsaasti kuvia tilaisuuksista eri puolilla Suomea. Twitterissä (2407) Niinistö on ollut välittömän viestinnän edelläkävijä henkilökohtaisine kiittelyineen, vaikka tahti onkin nyt hiipunut.

"Puheltiin taksinkuljettajan kanssa niitä näitä ja mm. siitä, onko huomaavaisuus liikenteessä lisääntynyt, niin minusta ainakin on vaikuttanut. Kuljettaja oli juuri vaihtamassa ruuhkassa kaistaa mutta vasta viides naapuri antoi tilaa. - No joo, on niitä joitain huomaavaisiakin alkanut ilmetä, kuului varovaisen myötäilevä vastaus. Saisi olla enemmänkin, mitä tuumaat?" (Vanha Facebook-päivitys, 2. marraskuuta)

Timo Soini

Verkkosivuilla edellinen "plokipäivitys" lokakuun puolelta. Myös europarlamentaarikko Soinin Facebook-sivuilla (1832) sisältö vähissä. Kannatus osaltaan hajaantunut epävirallisiin kannatusryhmiin.

"Timo Soini presidenttiehdokkaaksi" (Johdanto blogilinkkiin Facebookissa, 24. syyskuuta)

Paavo Väyrynen

Ajoittain hieman keskeneräisiltä vaikuttavilla kampanjasivuilla annetaan konkreettisia ohjeita Paavon tukemisesta Facebookissa ja verkkokeskusteluissa yleensä. Facebook-sivulla (1 494) keskustelu värikästä ja vilkasta. Tarjolla arkistovideota, ja Väyrysen Nato-kannasta muistutetaan jopa kyselyllä. Twitterissä (34) hakee vielä paikkaansa.

"Lukekaa tuore blogi !" (Päivitys Facebookiin ja Twitteriin)

Facebook-fanien ja Twitter-seuraajien määrät kerätty 8. marraskuuta 2011. Lainaukseksi on poimittu samanpäiväinen tai eilinen viesti, jollei toisin ole mainittu. Twitter-yhteys ilmoitettu ainoastaan, jos ehdokkaalla on aktiivinen ja vahvistettu käyttäjätili.

Kuka kirjoittaa ja mihin?

Ehdokkaiden viesteissä on minämuotoa, mutta takuuta itse ehdokkaan läsnäolosta ei ole. Niinistö on tosin maininnut Twitterissä allekirjoittavansa omat viestinsä "SN".

Lipposen Twitter-tilin yhteydessä puolestaan mainitaan, että tiliä hallinnoi kampanjaorganisaatio.

Monet ehdokkaat tekevät päivitykset Facebookissa, mistä ne välittyvät automaattisesti Twitteriin. Twitter-päivityksissä ehdokkaan toiminnasta kertoo myös päivitystapa: Biaudet'n Twitter-virrasta voi bongata iPhonella tehdyn päivityksen, kun taas Lipposen kampanjaväki näyttää hyödyntävän sosiaalisen median teho-ohjelmaa HootSuitea.

Juttua muutettu 11. marraskuuta 2011: Poistettu viittaukset Niinistön epäviralliseen tukisivuun Facebookissa.

Lue myös:

    Uusimmat