Milanon onnettomuus pahin SAS:n historiassa

Lentoyhtiö SAS:lle Milanossa sattunut onnettomuus on pahin yhtiön historiassa. Edellisen kerran yhtiön koneelle tapahtui ihmishenkiä vaatinut onnettomuus vuonna 1969 Los Angelesissa, kun yhtiön DC 8 -kone ajautui laskussa mereen huonon näkyvyyden vuoksi. Onnettomuudessa kuoli 15 ihmistä.

Milanon onnettomuus oli yhtiölle neljäs ihmishenkiä vaatinut onnettomuus. Toiseksi eniten ihmisiä menehtyi vuonna 1960, kun SAS:n Caravelle-kone törmäsi toiseen koneeseen Ankaran lentokentällä Turkissa. Turmassa menehtyi menehtyi 42 matkustajaa. SAS:n ensimmäinen paha turma sattui vuonna 1948, kun DC 6 -kone joutui tekemään pakkolaskun Northwoodissa Yhdysvalloissa. Pakkolaskussa kuoli 32 ihmistä.

Tänä vuonna SAS:n koneille on sattunut lukuisia läheltä piti -tilanteita. Niiden ei ole osoitettu johtuneen laiminlyönneistä. SAS:n teknikkojen turvallisuusvaltuutettu väitti heinäkuun lopussa lehtihaastattelussa, että lentoyhtiön turvallisuustoimien taso on heikentynyt merkittävästi kymmenen viime vuoden aikana.

Tuolloin 12 SASin konetta oli joutunut lyhyen ajan kuluessa tekemään kone- tai muiden vikojen vuoksi pakkolaskun tai palaamaan lähtökentälle. Heinäkuun 21. päivä Tukholmasta Helsinkiin matkalla ollut SAS:n kone joutui voimakkaaseen raekuuroon. Helsinki-Vantaan lentoasema asetettiin valmiustilaan. Kone pääsi laskeutumaan normaalisti maahan. Kone kärsi raekuurosta pahoja vahinkoja.

Myös heinäkuun alussa Helsinki-Vantaalla jouduttiin varautumaan pahimpaan, kun Kööpenhaminasta tulossa olleessa SASin koneessa havaittiin jarruvika. Tilanteesta selvittiin ilman loukkaantumisia. Edellisen kerran SAS oli lähellä suuronnettomuutta joulukuussa 1991, kun MD 80 -kone joutui tekemään pakkolaskun pellolle pian Arlandasta lähdön jälkeen. Kone hajosi kolmeen osaan, mutta kukaan ei kuollut. SAS tekee joka päivä yli tuhat lentoa.

(MTV3-STT)

(Ylimääräinen uutislähetys 08.10.2001 klo 23)

Lue myös:

    Uusimmat