Miksi tuhkapilven läpi ei voi lentää?

Tulivuoren purkauksesta peräisin oleva tuhka voi aiheuttaa vakavia vahinkoja lentokoneiden moottoreille. Islannin tulivuorenpurkauksesta peräisin oleva tuhka on sekoittanut täysin Euroopan lentoliikenteen.

Tuhkalautta on juuri sillä korkeudella, missä lentokoneet lentävät. Se on niin korkealla, ettei sitä näe maasta käsin paljain silmin eikä se myöskään aiheuta ihmisille tämän takia terveyshaittoja.

– Räjähtävistä tulivuorenpurkauksista tulee ilmaan hienonhienoa tuhkaa. Jos tuhka joutuu lentokoneen moottoriin, se kasaantuu ja tukkii moottorit, kertoo tulivuoritutkija David Rothery Britannian avoimesta yliopistosta BBC:lle.

Muutama lento läpäisi tuhkapilven 80-luvulla

Muutaman kerran lentokoneet ovat joutuneet lentämään tuhkapilven läpi. Vuonna 1982 British Airwaysin ja Singapore AirWaysin koneet menettivät kaikki moottorinsa lennettyään tuhkapilven läpi Indonesian yläpuolella.

Raporttien mukaan koneiden tuulilaseihin puhalsi tuhkaa ja moottorit tukkiutuivat. Moottorit lähtivät käyntiin vasta, kun sulanut tuhka jäähtyi ja rikkoutui pois moottoreista.

Koneen pilotti yritti monta kertaa käynnistää sammuneita moottoreita uudelleen, mutta ne eivät millään meinanneet lähteä käyntiin. Tuhka tukkii moottoreiden ilmastointiaukot, joista pitäisi virrata viileää ilmaa sisään. Viimein yksi moottoreista käynnistyi monen yrityksen jälkeen.

Samanlainen tapaus kävi KLM:n lennolle vuonna 1989 Alaskan yllä.

Näiden tapausten jälkeen lentäjien ohjeistusta muutettiin. Aiemmin ohjeistettiin lisäämään vauhtia, jos moottorit sammuvat. Nykyään lentäjien tulee hidastaa ja vähentää korkeutta, jotta pääsisi mahdollisimman nopeasti pois tuhkapilvestä. Useasti kylmä, puhdas ilma poistaa tuhkan moottoreista. Koneen tuulilasi voi kuitenkin vaurioitua niin paljon tuhkapilvessä, että koneen on laskeuduttava mittareiden avulla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat