Mikä on mysteerikoneen kohtalo? "Ei ainakaan ehjänä missään"

Äkillinen räjähdys tai räjähdysmäinen tulipalo. Näitä kahta onnettomuustutkintakeskuksen ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen mahdollisuutena Malaysia Airlinesin kadonneen koneen kohtaloksi, mikäli kyseessä on ollut onnettomuus.

- Tässä nyt vielä kaikki eri vaihtoehdot on auki. Mutta äkillinen räjähdysmäinen tulipalo tai räjähdys tai vastaava, mitkä ovat tietysti äärimmäisen harvinaisia, on yksi mahdollisuus yllättävään koneen katoamiseen, jos ajatellaan asiaa onnettomuutena.

Aaltosen mukaan tässä vaiheessa on mahdotonta kuitenkaan sulkea terrorismin mahdollisuutta pois.

- Ei tietenkään. Siinä vaiheessa kun kone löytyy, niin tutkinta selvittää tarkkaan kumpi se on. Enemmän se on tämmöinen poliisijohtoinen tutkinta, jos kyse on rikollisesta teosta ja jos se on onnettomuus, niin tavallaan minun kollegat vastaavat sitten tutkinnasta.

Oikea etsintäalue?

Aaltosen mukaan tärkeintä olisi päästä käsiksi etsintäalueeseen ja saada rajattua alue tarkemmin parantaakseen löytämisen mahdollisuuksia.

Jos lentokone on hajonnut jo ilmassa, pitäisi materiaalia kellua laajemmalla alueella, mutta jos kone hajonnut vasta mereen osuessaan, ovat osat pienemällä alueella. Aaltosen mukaan koneen osien löytymättömyydestä ei voi kuitenkaan suoraan vetää johtopäätöksiä siitä, että kone olisi hajonnut vasta mereen osuessa.

- Niin, tietysti voi kysyä, että etsitäänkö edes oikealta alueelta? Tässä vaiheessa tosi mystinen juttu, että miten on mahdollista, että se on niin näkymättömissä.

- Normaalisti lennonjohdoissa on niin sanottu toisiotutka. He näkevät koneen vain silloin kun siinä on tällainen koodi päällä. Ja se kun menee pois päältä, niin kone häipyy näytöltä. Se on varmaan aika keskeinen saada selvillä, mihin asti se kone on näkynyt eri lähteillä, eri tutkilla, ja eri maidenkin tutkilla, Aaltonen sanoo.

Aaltonen kertoo, että mikäli tutkalaite on rikkoutunut tai laitettu tahallisesti pois päältä, ei koneen paikallistamiseen ole paljonkaan muita apukeinoja.

-Jos silminnäkijöitä ei ole, niin aika heikoilla ollaan. Siinä mielessä etsintäaluekin voi pysyä laajana. Se vaikeuttaa ihan oleellisesti etsintää. Vaikka onkin aika paljon etsintäkalustoa, niin haasteellinen tehtävä.

Kaapattu johonkin?

Aaltonen pitää Vietnamin eteläpuolella kadonneen lentokoneen löytymistä ehjänä poissuljettuna.

- En tiedä minkälainen tutkaverkosto kaiken kaikkiaan tuolla alueella on, mutta minne se voisi mennä ilman minkäänlaista havaintoa, niin tuntuu aika kaukaa haetulta.

- Noin iso kone vaatii varmaankin noin pari kilometriä kiitotietä vähintään ja se pitää olla päällystettyä. Puhutaan siis ihan oikeasta lentokentästä mihin sen voi laskea. Tältä tuntumalta aika pieni todennäköisyys, että kone olisi turvallisesti mihinkään laskeutunut, Ismo Aaltonen sanoo.  

Lue myös:

    Uusimmat