Mikä on maaefekti?

Julkaistu 21.05.2003 17:05

Maaefekti on auton alapuolisten ilmavirtausten aiheuttama voima, joka painaa autoa alaspäin siten, että se pysyy paremmin radassa kiinni. Maaefekti lisää auton nopeutta mutkissa. Maaefekti saadaan aikaan auton pohjaa muotoilemalla.

Maaefekti on käänteinen ilmiö sille nosteelle, joka pitää lentokoneen ilmassa. Lentokoneessa siipi ohjaa ilmaa siten, että sen yläpuolelle pyrkii kovassa vauhdissa muodostumaan tyhjiö.

Formuloissa maaefektiä luotiin muotoilemalla auton pohjasta käänteisen siivenmuotoinen. Auton kyljet tukittiin lähes maata raapivin helmoin. Näin ilmaa pääsi auton alle vain edestä ja auton alle syntyi alipainetta.

Mario Andretti, joka voitti Lotuksen maaefektiautolla maailmanmestaruuden 1978, kuvaili värikkäästi sitä, miten tiukasti maaefektiauto pureutui rataan.

- Tuntui kuin auto olisi maalattu kiinni rataan, Andretti sanoi.

Maaefektiautot kiellettiin formuloissa syksyllä 1982. Silloin määrättiin, että autojen pohjan tuli olla tasainen etu- ja takarenkaiden väliseltä osalta. Päätös muutti autojen ulkonäköä huomattavasti. Aikaisemmin laatikkomaiset autot muuttuivat pitkiksi ja kapeiksi.

Nykyään autoa rataan painava voima saadaan siivekkeiden tuottaman downforcen kautta.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

F1