Miehet täsmäostajia verkossa, naiset etsivät tarjouksia

Miehet ja naiset käyttävät verkkokauppoja tyystin eri tavalla. Miehet panostavat tuotteiden vertailuun, ja naiset etsivät tarjouksia, selvisi postikonserni Itellan kyselystä.

- Verkosta ostava nainen on tyypillisesti kiireinen arjen pyörittäjä, joka etsii tuotteita muille kuin itselleen. Hän pitää tärkeänä sitä, että verkkokauppaan voi mennä milloin tahansa, kuvailee johtaja Leena Poutanen Itellasta.

Verkkoshoppaaminen on kyselyn mukaan edelleenkin tavallisempaa naisten kuin miesten keskuudessa. Keskiverto verkkokaupan asiakas on nelikymppinen kaupungissa muttei pääkaupunkiseudulla asuva nainen.

- Jos nainen ostaa verkosta itselleen, hän etsii tarjouksia esimerkiksi itselleen tutuista merkkivaatteista. Naiset kaipaavat verkkokaupalta myös yhteisöllisyyttä kuten mahdollisuutta jakaa mielipiteitä muiden asiakkaiden kanssa.

Miehet taas näyttävät olevan täsmäostajia. He etsivät verkkokaupoista etenkin omiin harrastuksiinsa liittyviä tuotteita sekä panostavat yksityiskohtaiseen tuotteiden vertailuun.

Yleisesti ottaen luottamus verkkokauppoihin näyttää selvityksen mukaan parantuneen. Vielä viime vuonna vastaavassa kyselyssä turvallisuus nousi verkkokaupan tärkeimpiin ominaisuuksiin.

- Nyt tärkeämpi oli esimerkiksi edullinen hintataso. Verkkokaupoista näyttää tulleen kauppoja muiden joukossa, tulkitsee Poutanen.

Itellan selvitykseen vastasi tammi-helmikuussa yli 14 000 ihmistä. Kutsuja internetissä toteutettuun kyselyyn lähetettiin noin 50000.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat