Miehet ja naiset shoppailevat verkossakin eri tavalla

Itellan teettämän tutkimuksen mukaan internet-ostoksista on tulossa yhä tavallisempi osa suomalaisten ostosarkea. Verkkokauppa nähdään Suomessa tänä päivänä enenevässä määrin "oikeana" kauppana perinteisten kauppojen rinnalla.

Tutkimuksessa selvisi, että miehiä ja naisia motivoivat verkko-ostoksille erilaiset asiat ja he myös odottavat verkkokaupalta erilaisia asioita. Nettikaupan suunnittelussa tuleekin ottaa huomioon kohderyhmä ja muutenkin ostajan tarpeet, sillä ihmiset haluavat "hypistellä" tuotteita ennen ostopäätöksen tekemistä. Erityisen hyödylliseksi verkkokauppa koetaan lahja- ja sisustustavaroiden hankinnassa.

- Verkkokaupasta on tullut kauppa muiden joukossa. Ostopäätöksiä arvioidaan jo osittain aivan samojen kriteerien perusteella kuin tavallisissakin kaupoissa. Turvallisuus nousi vastauksissa selvästi esiin vielä viime vuonna, mutta nyt suomalaiset pitävät sitä jo niin itsestään selvänä asiana, että muut seikat ratkaisevat verkko-ostoksille lähtemisen, toteaa verkkokauppapalveluiden johtaja Leena Poutanen Itellasta.

Tutkimuksessa tärkeimmiksi verkkokaupan suosioon ja kaupantekoon vaikuttaviksi seikoiksi nostettiin ostoksilla käymisen helppous (56 %), ostettavan tuotteen edullisuus (19 %) ja joustavuus (18 %).

- Edullisuudella tarkoitettiin nimenomaan hinta-laatu-suhdetta. Arvokkaampiakin tuotteita halutaan ostaa netistä, jos hinta on niin sanotusti kohdallaan. Kuluttajat eivät halua maksaa tuotteesta netissä enempää kuin kaupassakaan, vaikka kokevat ostosten tekemisen helppouden olevan verkko-ostamisen valtti, Poutanen toteaa.

Vertailua vai elämyksellistä seikkailua?

Verkkohaastattelussa selvisi, että miehet ja naiset odottavat verkkokaupalta varsin erilaisia asioita. Miehet lähtevät verkko-ostoksille sen vuoksi, että saavat ulottuvilleen laajan tuotevalikoiman, pystyvät vertailemaan tuotteita ja etsimään hyvää hinta-laatu-suhdetta. Naiset taas hakeutuvat verkkokauppaan, koska haluavat joustoa ajankäyttöönsä.

- Verkkokaupan täytyy puhutella kohderyhmäänsä, sillä naisten ja miesten shoppailussa oli selkeitä eroja. Miehet pitivät tärkeänä monipuolista valikoimaa ja sitä, että pystyivät vertailemaan tuotteiden ominaisuuksia. Naiset sen sijaan haluavat tehdä löytöjä ja odottavat löytävänsä hyviä tarjouksia kiireettömältä ostosseikkailultaan", Poutanen kertoo.

Kaikkein olennaisin asia asiakastyytyväisyyden ja verkkokauppaan palaamisen kannalta on kuitenkin sekä miehille että naisille se, että ensimmäisestä ostosmatkasta jäi myönteinen kuva.

- Kuluttajalle täytyy tarjota helppo ostoskokemus ja annetut lupaukset tulee pitää. Verkkokaupassa täytyy sekä ohjelmiston, taustalla olevien prosessien että logistiikan olla kunnossa ja toimia yhteen. Tuotteen täytyy tulla luvattuna aikana perille, Poutanen muistuttaa.

Klassikoita on helppo ostaa verkosta

Selvityksen perusteella näyttää siltä, että paljon kysyntää olisi erityisesti lahja- ja sisustustavaroita tarjoaville verkkokaupoille.

- Lahjojen ostaminen koetaan usein erityisen vaikeaksi. Verkkokauppoihin on mahdollisuus rakentaa valmiita lahjaideapalveluita, jotka auttavat vaikeassa ideoinnissa. On kätevää, kun saa valmiita vaihtoehtoja, mitä ostaa esimerkiksi 15-vuotta täyttävälle kummipojalle tai tupaantuliaislahjaksi tuttavaperheelle. Lahjojen ostaminen on myös usein stressaavaa, kun aikaa ei tahdo löytyä ja on pakko kuitenkin hankkia jotain. Verkkokaupan kautta voi samalla hoitaa tarvittaessa vaikka kotiinkuljetuksen suoraan lahjan saajalle, Poutanen toteaa.

Suomalaisten sisustusinto näkyy myös verkko-ostoksilla. Moni olisi kiinnostunut ostamaan sisustusesineitä, esimerkiksi astioita, kodintekstiilejä, lamppuja ja koriste-esineitä internetin kautta. Myös huonekaluja voidaan vertailla internetin kautta, mutta usein isommat hankinnat halutaan "koeistua" kaupassa.

- Erityisen helppoja ja haluttuja nettiostosten kohteita olisivat erilaiset klassikkotuotteet. Koska kuluttaja tuntee ne entuudestaan, on valinnan tekeminen helppoa. Jokainen tietää, miltä näyttää Marimekon Unikko-pussilakana tai Artekin jakkara, Poutanen toteaa.

Vaatteiden ostaminen verkkokaupasta jakoi suomalaisten mielipiteet. Moni piti kuitenkin kätevänä esimerkiksi lastenvaatteiden, perusvaatteiden, laukkujen ja vapaa-ajanvaatteiden ja -tarvikkeiden ostamista internetin kautta.

- Vaatteidenkin kohdalla tuttu klassikkotuote on nettimenestys. Verkkokaupan ovi käy myös paremmin, jos tuotteista on saatavissa runsaasti kuvia ja tuoteinformaatiota. Informaatio täytyy miettiä myös tarkkaan ostajan näkökulmasta. Esimerkiksi olkalaukusta ei riitä pelkkä yleiskuva, vaan ostaja haluaa kurkistaa myös laukun sisälle nähdäkseen, onko kaikille hänen tarvitsemilleen tavaroille riittävästi säilytyslokeroita. Nettikaupan suunnittelussa täytyy siis ottaa huomioon ihmisten tarve hypistellä ja tutkiskella tuotetta, painottaa Poutanen.

Itellan tammi-helmikuussa 2008 teettämään tutkimukseen vastasi yli 14 000 internetin käyttäjää, joista 90 prosentilla oli jo kokemusta ostamisesta internetin kautta. Tutkimus on toistaiseksi laajin maassamme tehty verkkokaupan tilaa kartoittava selvitys, jossa valotetaan suomalaisten suhtautumista verkossa ostamiseen. Itella sai verkkohaastatteluiden kautta yli 100 000 erillistä verkkokauppaan liittyvää avointa kommenttia.

Itella teetti vastaavanlaisen selvityksen vuosi sitten, ja vuodessa on selvästi tapahtunut muutosta verkko-ostamiselle myönteisempään suuntaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat