Miehet haluavat jouluna kinkkua, naiset fiilistellä kynttilänvalossa

Miesten ja naisten käsitys toivejoulusta eroaa aika lailla. 

Miehille jouluruuat ja kinkun syönti ovat tärkeimpiä yksittäisiä asioita joulunvietossa, kun taas naiset haluavat polttaa kynttilöitä ja olla yhdessä perheen kanssa.

Suomalaisten joulunvietossa korostuvat perinteet: perheen ja läheisten kanssa vietetty aika, jouluruoka ja joulun vietto kotona.

Aiemmissa tutkimuksissa korostuivat samat teemat. Tuoreessa tutkimuksessa vastaajat arvostavat rauhoittumisen ja yhdessäolon läheisten kanssa aiempia, vuoden 2011 tuloksia korkeammalle. 

Miehet toivovat pukilta elektroniikkaa, musiikkia ja elokuvia. Naiset haluaisivat hemmottelulahjakortteja ja sisustustavaraa.

Tiedot ilmenevät Suomalaisen Työn Liiton joulututkimuksesta.

Suomalaiset arvioivat kuluttavansa tänä vuonna joululahjoihin lähes 400 euroa. Yli 60 prosenttia suomalaisista katsoo, että kukkaronnyörit ovat jouluna löysemmällä kuin yleensä ja päätöksiä tehdään enemmän tunteella. 

Lasten lahjoissa ei säästellä

Vuonna 2011 suomalaiset arvioivat kuluttavansa keskimäärin 295 euroa lahjoihin ja vuonna 2012 noin 280 euroa.

– Lahjoihin käytettävän euromäärän merkittävä kasvu voi olla merkki ihmisten vahvistuvasta uskosta talouteen, mutta toisaalta sitä selittää kukkaronnyörien löystyminen jouluna. Erityisesti lasten lahjoissa ei niin kauheasti säästellä. Tutkimukseen vastanneet korostivat kuitenkin pyrkivänsä kuluttamaan järkevästi ja suunnitelmallisesti, tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Kaupan liiton eilen julkistaman ennusteen mukaan joulukaupan arvo pysyy tänä vuonna viime vuoden lukemissa.

Nettikauppa vetää

Joulun vietossa uutena ja nousevana trendinä korostuu lahjojen hankkiminen verkkokaupoista.

Suomalaisen Työn Liiton mukaan erityisesti 30–49-vuotiaat suomalaiset ovat ahkeria verkkokauppojen käyttäjiä. Heistä 33 prosenttia ostaa lahjansa kotimaisesta verkkokaupasta.

Kaupan liiton mukaan verkkokauppaostajista 44 prosenttia tekee ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Varmimmin ulkomaisiin verkkokauppoihin ohjautuvat alle 40-vuotiaat miehet.


Lue myös:

    Uusimmat