Mickwitz peräänkuuluttaa kuluttajan oikeuksia telemarkkinoilla

Kuluttajan oikeusasema puhelimen käyttäjänä on edelleen huono, katsoo kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz. Kuluttaja-asiamies vaatii, että kuluttajan asema otetaan huomioon, kun telealan säännöksiä uudistetaan.

Telemarkkinalaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Laki ei sisällä erillisiä säännöksiä kuluttajan oikeusasemasta. Kuluttaja-asiamies on eri yhteyksissä korostanut, ettei ratkaisu ole hyvä sen enempää kuluttajien kuin kilpailun tehokkuuden kannalta.

Telelainsäädäntöä uudistettaessa kuluttaja-asiamies on pitänyt tärkeänä kuluttajan oikeussuojan vähimmäistason kirjaamista lakiin ja painottanut sitä, että puhelinpalvelu on välttämättömyyshyödyke, jota ilman ei nyky-yhteiskunnassa tule toimeen.

Mickwitzin mukaan telemarkkinalakiin pitäisi kirjata säännökset käyttäjän perusoikeuksista ja -velvollisuuksista, kuluttajalle kohtuulliset irtisanomis- ja purkuehdot, määräykset siitä miten sopimusehtoja voidaan muuttaa sekä säädökset joiden mukaan peruspuhelinpalvelut turvataan kohtuulliseen hintaan.

Lain säännöksillä pitäisi myös turvata se, etteivät myyjän ja verkonhaltijan väliset sopimusriidat vaikuta kuluttajan asemaan. Kuluttajan pitää aina löytää yksi selkeä vastuutaho, olipa sopimuskokonaisuus mikä tahansa, kuluttaja-asiamies painottaa.

Puhelun vastaanotto, soitto hätänumeroon

Liikenneministeriön päätösluonnoksissa kuluttajaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin asiakkaana oleviin yrityksiin. Lainsäädännössä on kuitenkin yleensä lähtökohtana, että kuluttajan asema säännellään erikseen.

Kuluttajan asema puhelimen käyttäjänä on erilainen kuin yrityksen. Telemarkkinalakiesitys ja ministeriön omat päätösluonnokset asettavat kaikki käyttäjät samalle viivalle. Tämä merkitsee, että kuluttaja-asiakkaaseen sovelletaan puhelimen käyttäjänä tiukempia säännöksiä kuin muilla aloilla.

Vaikka kyse on välttämättömyyspalvelusta, kuluttajalle ei pyritä turvaamaan palvelun saatavuutta kohtuulliseen hintaan. Kuluttaja-asiamiehen mielestä vähimmäisvaatimus on, että puhelinyhtiö takaa kuluttajalle mahdollisuuden ottaa vastaan puheluita ja soittaa hätänumeroon, vaikka kuluttajan taloudellinen tilanne olisi huono.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat