Mickwitz peräänkuuluttaa kuluttajan oikeuksia telemarkkinoilla
Kuluttajan oikeusasema puhelimen käyttäjänä on edelleen huono, katsoo kuluttaja-asiamies Erik Mickwitz. Kuluttaja-asiamies vaatii, että kuluttajan asema otetaan huomioon, kun telealan säännöksiä uudistetaan.
Telemarkkinalaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Laki ei sisällä erillisiä säännöksiä kuluttajan oikeusasemasta. Kuluttaja-asiamies on eri yhteyksissä korostanut, ettei ratkaisu ole hyvä sen enempää kuluttajien kuin kilpailun tehokkuuden kannalta.
Telelainsäädäntöä uudistettaessa kuluttaja-asiamies on pitänyt tärkeänä kuluttajan oikeussuojan vähimmäistason kirjaamista lakiin ja painottanut sitä, että puhelinpalvelu on välttämättömyyshyödyke, jota ilman ei nyky-yhteiskunnassa tule toimeen.
Mickwitzin mukaan telemarkkinalakiin pitäisi kirjata säännökset käyttäjän perusoikeuksista ja -velvollisuuksista, kuluttajalle kohtuulliset irtisanomis- ja purkuehdot, määräykset siitä miten sopimusehtoja voidaan muuttaa sekä säädökset joiden mukaan peruspuhelinpalvelut turvataan kohtuulliseen hintaan.
Lain säännöksillä pitäisi myös turvata se, etteivät myyjän ja verkonhaltijan väliset sopimusriidat vaikuta kuluttajan asemaan. Kuluttajan pitää aina löytää yksi selkeä vastuutaho, olipa sopimuskokonaisuus mikä tahansa, kuluttaja-asiamies painottaa.
Puhelun vastaanotto, soitto hätänumeroon
Liikenneministeriön päätösluonnoksissa kuluttajaan sovelletaan samoja säännöksiä kuin asiakkaana oleviin yrityksiin. Lainsäädännössä on kuitenkin yleensä lähtökohtana, että kuluttajan asema säännellään erikseen.
Kuluttajan asema puhelimen käyttäjänä on erilainen kuin yrityksen. Telemarkkinalakiesitys ja ministeriön omat päätösluonnokset asettavat kaikki käyttäjät samalle viivalle. Tämä merkitsee, että kuluttaja-asiakkaaseen sovelletaan puhelimen käyttäjänä tiukempia säännöksiä kuin muilla aloilla.
Vaikka kyse on välttämättömyyspalvelusta, kuluttajalle ei pyritä turvaamaan palvelun saatavuutta kohtuulliseen hintaan. Kuluttaja-asiamiehen mielestä vähimmäisvaatimus on, että puhelinyhtiö takaa kuluttajalle mahdollisuuden ottaa vastaan puheluita ja soittaa hätänumeroon, vaikka kuluttajan taloudellinen tilanne olisi huono.
(STT)
Uusimmat
-
19:00
HIFK:lla räväkkä alku Lahdessa – Marleau hiljensi Isku Areenan, Leo Komarov sai jo lämpöä
-
18:58
Jere testasi hitiksi nousseen sitruunakikan – lopputulos yllätti: "Mitä ihmettä?"
-
18:56
Venäjän sotilaskone on pudonnut mereen Krimin rannikolla
-
18:47
Alma Median mainosmyynnin muutosneuvottelut päättyivät
-
18:45
Michael Jacksonin lapset tekivät harvinaisen, julkisen näyttäytymisen punaisella matolla
-
18:32
Valioliiga-tähden uhkapeliskandaalissa käänne – uusia syytteitä
-
18:24
Ei kannata ohitella! Poliisi pamauttaa luvun: Näin moni on jo menettänyt korttinsa tänä pääsiäisenä
-
18:13
Kryptoyrittäjälle tuntuva vankeustuomio – huijasi jopa miljardeja
-
18:00
Yllättävä näky Lahdessa: HIFK:n teholuutija ilmestyikin paikalle
-
17:48
MM-kultaleijonalta suoraa puhetta pettymyksen keskellä – "Jos jään tänne..."
-
17:32
MTV seuraa: Pääsiäisen menoliikenne vilkkaimmillaan tänään – pääväylillä liikenne on sujuvaa
-
17:30
Parasta pääsiäislammasta! Vältä moka pakastetun lihan kanssa: "Muuten voi tulla kuivaa lihaa"
-
17:30
Glee-tähti Lea Michele odottaa toista lastaan – upeat raskauskuvat julki
-
17:11
Muslimien joukkotuhoamiskirjoituksesta syytteessä oleva Teemu Keskisarjan vieraana eduskunnassa
-
17:10
Venäjä: Meillä on todisteita, että terrori-iskun tekijöillä on yhteyksiä Ukrainaan
-
17:00
Pääsiäisen viettoon lähtijä, tankkaa täällä – bensan hinta torstaina kahden euron molemmin puolin
-
16:42
Olkiluodon kolmosreaktorin vuosihuolto venyy entisestään
-
16:42
Kova ratkaisu: Suomen kärkihyppääjä sivuun mäkimaajoukkueesta
-
16:37
Lakot jatkuvat, vaikka niillä ei ole vaikutusta – "Varmaan tuntuu kuin seinälle puhuisi"
-
16:34
Puola ja Ukraina pääsemässä sopuun maatalouskiistassa: "Olemme ottaneet askeleen eteenpäin"
-
Lataa lisää