"Metrossa ja junassa uskaltaa vielä matkustaa"

Hieman yli 20 kilometrin pituinen Helsingin metro on ollut aika ajoin otsikoissa häiriköinnin vuoksi. Metron isännöinnistä vastaava Kalervo Kahila sanoo, että häiriköinti on muuttunut törkeämmäksi.

- Häiritsevää käytöstä on, mutta en vielä sanoisi, että metrossa pitäisi ryhtyä panikoimaan.

Kahilan mukaan yksi silmiinpistävä asia ovat muutamilla metroasemilla oleskelevat nuorisojoukot.

- Vartijoilla ei ole mitään poliisin oikeuksia. He ovat joskus voimattomia ja aseettomia häiriköiden edessä.

Kahila sanoo, että alkoholilla ei aina välttämättä ole osuutta esimerkiksi nuorten käyttäytymiseen. Hän myös korostaa, että metrossa voi matkustaa edelleen turvallisesti.

Helsingin metrolinjalla on vartiointi aina, kun junat kulkevat. Pienimuotoista vartiointia on liikennepaikkojen alueella myös liikenteen ollessa tauolla. Vartijoita on käytössä 150-200. Kahila sanoo, että vartijoita on aina useita joka asemalla ja ruuhka-aikana lisää.

- Vartiointiin ovat lisätyötä tuoneet esimerkiksi romanit, jotka tahtovat järjestää kovaäänisiä esityksiä junissa ja asemalla. Ahtaassa metrovaunussa, kun joku päräyttää torvea, ei se ole kenellekään mielekästä, Kahila sanoo.

Metron kuljettaja on monia kollegojaan turvallisemmassa asemassa. Hänen työpisteensä sijaitsee lukitun oven takana. Oven avaamiseen tarvitaan muutakin kuin paljaat kädet.

VR: Ongelmat pahenevat viikonloppuisin

VR:n turvallisuuspäällikkö Kari Karjalainen sanoo, että ongelmien pahenemisesta junissa ei ole varsinaisesti näyttöä. Hän myöntää, että junissa tapahtuu häiritsevää käytöstä varsinkin viikonloppuisin, ja ongelmia on varsinkin viikonloppuisin tietyissä junissa.

Karjalaisen mukaan yhteistyö eri turvallisuustahojen kuten poliisin ja vartiointiliikkeiden kanssa toimii kuitenkin hyvin.

- Henkilökunnalle annetaan hankalan tilanteen koulutusta, jotta he pystyisivät auttamaan ja soittamaan apua. Yhteistyötä tehdään myös tiiviisti vartiointiliikkeen ja poliisin kanssa. Jo henkilökunnan peruskoulutukseen kuuluu se, että heillä on velvollisuus ja oikeus huolehtia junan turvallisuudesta. Tilanteista pyritään selviämään ensisijaisesti puhumalla.

Karjalaisen mukaan joskus viikonloppuisin ongelmia voi kuitenkin tulla, jos vartijoita tarvitaan eri puolilla pääkaupunkiseutua samaan aikaan.

Karjalaisen mukaan humalassa olevien matkustajien kitkeminen liikennevälineistä esimerkiksi puhalluttamalla on hankalaa, eikä sitä ole edes ajateltu.

- Junissa kulkee isoja matkustajamääriä, joten hankalia tapauksia tulee aina olemaan. VR parantaa turvallisuutta omin toimin, ja jos tarvitaan yleistä turvallisuuden parantamista niin se on poliisin asia.

Lue myös:

    Uusimmat