Merkkimainostajat lisäämässä verkkomainontaa

Lähes joka kolmas Suomen top 300 -merkkimainostajayritys aikoo kasvattaa panostustaan verkkomediamainontaan alkaneen vuoden aikana. Suomen Gallup Groupin tuoreen tutkimuksen mukaan enemmistö, eli 62 prosenttia näistä yrityksistä, arvioi Internet-mainonnan budjettinsa säilyvän viime vuoden tasolla. Vain 6 prosenttia aikoo sen sijaan vähentää mainontaa verkon välityksellä.

Suurten merkkimainostajien panostus Internetiin mainosvälineenä on ollut tähän asti varsin marginaalista. Mainostajayritykset ovat käyttäneet tyypillisesti vain yhden prosentin mediamainonnan budjetistaan Internet-mainontaan. Internetiä käytetään kuitenkin yhä useammin osana kampanjan niin sanottua mediamixiä, ja mediatoimistojen rooli tiedonlähteenä eri verkkomedioista ja niiden tavoittamasta yleisöstä on avainasemassa.

MTV3 ja Sonera Plaza kiinnostavimmat verkkomediat

Koska tavoiteltu kohderyhmä on avaintekijä sille, käytetäänkö verkkomediaa osana kampanjaa vai ei, tärkein valintakriteeri myös mainospaikoiksi valittaville sivustoille on sivuston yleisön profiili, tutkimus toteaa. Tätä korostaa myös se, että tekijä, joka eniten rajoittaa mainostajien mielenkiintoa verkkomediaa kohtaan, ovat puuttuvat tiedot sivuston kävijäkunnan rakenteesta. Kiinnostavimmiksi verkon mainostilaa tarjoavista sivustoista suurimmat merkkimainostajat arvioivat näillä perusteilla MTV3:n ja Sonera Plazan.

Toisaalta myös puutteelliset tiedot Internetissä toteutettujen kampanjoiden tehokkuudesta häiritsevät mainostajia, tutkimuksesta ilmenee. Mainospainikkeiden click through rate eli mainoksia klikanneiden osuudet eivät kerro mainoksen huomioarvosta tai tehokkuudesta kuin osittain, ja etenkin 40 vuotta täyttäneet mainospäättäjät suurissa mainostajayrityksissä katsovat, että mainonta verkossa ei ole yhtä tehokasta kuin mainonta perinteisissä medioissa.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallup Groupin kolmatta kertaa toteuttamasta Online & Mobile Advertising -tutkimuksesta, johon haastateltiin puhelimitse sadan eri yrityksen mainospäättäjää marras-joulukuussa 2002. Kaikki tutkitut yritykset lukeutuvat 300 suurimman suomalaisen merkkimainostajan joukkoon Gallup Adexin tilastojen mukaan.

Viidesosalla jo oma budjetti mobiilimarkkinointiin

Tutkimuksessa selvitettiin samalla myös mainostajien kokemuksia mobiili-markkinoinnista. 18 prosenttia vastanneista oli jo toteuttanut jonkinlaista mobiilimarkkinointia ja 27 prosenttia suunnitteli lähitulevaisuudessa sellaista.

Viidesosalla yrityksistä oli jo oma budjetti mobiilimarkkinointiin, jonka koettiin parhaiten soveltuvan uusien kuluttajatuotteiden lanseeraukseen, tapahtumamarkkinointiin sekä muistuttajaksi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat