Merimies-unioni syyttää Sasia alusten ulosliputuksista

Merimies-unioni syyttää liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasia halpatyövoiman lisäämisestä suomalaislaivoilla. Jopa puolet 6500:sta matkustaja-aluksilla työskentelevästä suomalaisesta voitaisiin korvata halpatyövoimalla, SAK:ssa pelätään.

Kiista merenkulun tukitoimista ja ulkomaisen työvoiman käytöstä uhkaa aiheuttaa laajoja kiistoja merenkulkualalle. SAK:lainen Merimies-unioni syyttää erityisesti kokoomusta sekä liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasia (kok.) pyrkimyksestä helpottaa halpatyövoiman käyttöä suomalaislaivoilla.

Alusten ulosliputuksiin johtava tukipolitiikka voi johtaa myös työtaisteluihin. Merimies-unionin puheenjohtaja Simo Zitting (sd.) sanoo liittonsa olevan "valmis kaikkiin tarvittaviin toimiin" suomalaisten työpaikkojen turvaamiseksi.

Kiista on kärjistynyt vaasalaisen RG Linen ilmoitettua irtisanovansa noin 40 suomalaista merimiestä 11. syyskuuta, jolloin varustamo siirtää Merenkurkussa liikennöivän Casino Expressin Ruotsin lipun alle.

Merimies-unioni katsoo Sasin tarkoituksella pyrkivän ulkomaalaisen työvoiman lisäämiseen, kun hän ei suostu tekemään lainmuutosta, joka toisi kaikki huhtikuun puolivälissä Suomen alusrekisterissä olleet matkustajalaivat merenkulun tuen piiriin.

Lakiesityksen on määrä koskea merenkulun tuen ulottamista yli 20 vuotta vanhoihin laivoihin. Liikenneministeri on pyrkinyt Merimies-unionin näkemyksen mukaan viemään lain rinnakkaisrekisteristä läpi niin, että mukaan sisällytetty työvoimaa koskeva esitys saataisiin läpi. Esitys sallisi palkata jopa puolet henkilöstöstä ulkomailta.

-Asian vaatima lainmuutos ei kuitenkaan saa pitää sisällään kokoomuksen havittelemaa ulkomaisen halpatyövoiman käyttöä. Ministeri Sasi yritti juhannuksen alla ujuttaa sen lakimuutokseen, Zitting sanoo.

"Sasi ulosliputtaa Lipposen laivan"

Merimies-unioni vaatii RG Linea peruuttamaan irtisanomiset. Zitting edellyttää myös, että Paavo Lipposen (sd.) hallitus ryhtyisi toimiin suomalaisten merimiesten työpaikkojen turvaamiseksi eikä niiden tuhoamiseksi. Zitting muistuttaa Lipposen itse kastaneen vuosi sitten aluksen, jonka ulosliputtamista liikenneministeri on nyt edesauttamassa.

Myös SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen (sd.) kehotti alkukesästä Sasia vetämään pois esityksensä. Ihalainen viittasi arvioihin, joiden mukaan pahimmillaan muutos voisi merkitä sitä, että puolet 6500:sta matkustaja-aluksilla työskentelevästä suomalaisesta voitaisiin korvata halpatyövoimalla.

Suomen varustamoyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Laaksovirta on sanonut osan Suomen nykyisestä varustamotoiminnasta siirtyvän Saksaan ja Hollantiin, koska Suomessa alan saamat tuet eivät yllä samalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Liikenneministeriö on pyrkinyt etsimään keinoja, joilla matkustajalaivojen ulosliputuksia muiden maiden lippujen alle voitaisiin vähentää. Sasi on antanut ministeriön tehtäväksi vielä katsoa, mitä keinoja voitaisiin löytää alusten pysymiseksi Suomen lipun alla.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat